Italská značka Lancia má na svém kontě jeden úspěšný soutěžní projekt za druhým. Po kompromisní a narychlo „spíchnuté“ Lancii 037 Rally nasadil tým Lancia Martini na sklonku roku 1985 speciál skupiny B, který měl ty nejvyšší ambice.
Jepičí kariéra Delty S4
Už při premiéře na RAC Rally obsadili jezdci Toivonen a Alen první dvě příčky. Talentovaný finský mladík Henri Toivonen dominoval i na následující Rallye Monte Carlo, ale na Korsice při tragické havárii zahynul. Tato událost následně pohřbila celou skupinu B.
Sofistikované technika
Na sklonku roku 1983 Italové překvapivě vyfoukli značkový titul Audi. Jejich lehká Lancia 037 Rally s klasickou „formulovou koncepcí“ porazila moderní čtyřkolku. Všem zasvěceným bylo jasné, že další zázrak se už konat nebude. Zjevil se Peugeot 205 T16, který najednou udával tón nejen na tratích rychlostních zkoušek, ale i v technice. Audi se ocitlo ve slepé uličce a muselo přizpůsobit původní těžkopádné quattro novým poměrům.
Lancia v té době vyvíjeli čtyřkolku s motorem uprostřed s pracovním označením 038. Mělo se opět jednat o lehký sportovní soutěžní speciál ve stylu stratosu nebo „nulatřicetsedmičky“. Sportovní úspěchy Peugeotu však Italy přinutily postavit „pseudo-deltu“.
„Mohli jsme zkonstruovat ještě lepší vůz, kdybychom nebyli omezeni tvary sériového modelu Delta,“ stěžoval si tehdy týmový šéf Cesare Fiorio. „Představovali jsme si menší, nižší a lehčí karoserii sportovního střihu. Z marketingového hlediska by to však bylo velké riziko. Kdyby byl Peugeot 205 T16 rychlejší, říkalo by se, že malé auto na nákupy porazilo sportovní speciál Lancie…“
Podobně jako modelu 037 Rally byl základem vozu trubkový rám, na který byly upevněny vnější kevlarové díly. Na podélně umístěný motor navazovala pětistupňová převodovka s mezinápravovým diferenciálem, u kterého mohl jezdec volit rozdělení krouticího momentu mezi přední a zadní kola. Malou pákou mezi sedadly mohl vypojit přední nápravu, zvolit jeden ze tří stupňů nebo nastavit 100% svornost. To znamenalo rozdělení výkonu 50 : 50.
Lancia nepřevzala litinový 2,1 litrový kompresorem Volumex přeplňovaný agregát z „nulatřicetsedmičky“, ale připravila zcela nový motor. Jednalo se o celohliníkovou moderní osmnáctistovku s jedinečným kombinovaným systémem přeplňování a úctyhodným výkonem 450 koní. Je známo, že turbodmychadlo má dlouhou odezvu, protože dlouho trvá, než se v systému vytvoří dostatečný tlak. U přímo poháněného kompresoru je zase problémem citelná ztráta výkonu (u 037 Rally až 25 koní!). Kombinace oba způsobů obě nevýhody výrazně zredukovala.