Rallylegen v San Marinu lákájí každým rokem stovky fandů z Česka. Letos podlehlo kouzlu neopakovatelné atmosféry také několik českých posádek. Jednou z nich byla dvojice Silvestr Mikuláštík – Robert Baran.
Valašský šoumen ,známý pod přezdívkou "Silvero", přivezl do San Marina Škodu Octavia WRC. V kategorii "véercéček" nastoupil vedle domácích borců v čele s Colombinim (Peugeot 206 WRC 2002). Měřítkem kvality pak měl být pro českého jezdce Markko Märtin s Fordem Focus WRC. Leč Estonec se zkušenostmi z mistrovství světa musel odstoupit v sobotní sekci po RZ6.
Závod, jehož obtížnost určovalo měnící se počasí, dopadl pro jezdce s oktáviemi na výbornou. Skvělé druhé místo Karla Trněného jistil Silvestr na třetí příčce. Svůj výkon korunoval vítězstvím v poslední RZ a nebýt předchozích potíží, mohlo být i veseleji. Ale o tom už Silvero pohovoří sám v krátkém rozhovoru, který poskytl serveru RALLYLIFE.cz krátce po skončení závodu.
Máš za sebou účast na podniku, který pro spoustu lidí představuje rallyový Olymp. S jakým cílem jsi do San Marina odjížděl a jaká byla realita?
„Učit se. To především a užít si to. Což se taky naplnilo. Na akcích tohoto typu panuje pohoda, můžeš si vyzkoušet možné i nemožné. Díky tomu jsme se krásně sklouzli. I když se měří čas, jedeš především pro diváky a ty jsme doufám nezklamali. Na konec se podařil i krásný výsledek, který opravdu potěší."
Rallylegend jsou o emocích. Který moment tě potěšil nejvíc a naopak, kdy se dostavilo zklamání?
„Atmosféra a vše kolem představuje jeden neopakovatelný zážitek. Bohužel se to nedá popsat, pouze prožít. V euforii vidíš a hledáš jen stěží nějaké nedostatky. Postihly nás sice drobné technické potíže, ty však patří ke každému závodu. Snad jediné, co mi nesedlo, bylo dlouhé čekání v časovkách první a druhé sekce."
Můžeš být konkrétní?
„Co se zrady na technice týká, odešly nám před startem RZ 5 stěrače. Za deště a za tmy docela problém 😉 V San Marinu na druhou. Jede se na úzké trati plné zatáček. Prostě zůstaly před časovkou stát ve svislé poloze. Poprosil jsem ještě časoměřiče, ať je stáhne dolů. K tomu se navíc začalo mlžit sklo… Zkoušku jsme odjeli jen s malým průzorem. V cíli jsme objevili spadlé táhlo, což jsme během chvilky opravili."
⇥
"Problému ale nebyl konec. Pomoc časoměřiče sice přišla vhod, nicméně při ručním „zaparkování" došlo k rozhození nastavení polohy. Nasazením táhla sice ramínka ožila, pracovala však v naprostém chaosu. Pod kontrolu dostali naše stěrače až kluci v servisu."
A čekání v časovkách?
„Někdy se stálo i půl hodiny. Do startu vychladne auto, gumy a sníží se koncentrace. My jsme si to opět udělali dobrodružnější. Jako jediní jsme obuli na mokro měkký slick. Jízdu na jistotu volili v naší kategorii nejen místní, ale taky Markko Martin s Focusem WRC. Bohužel právě dlouhé prostoje před startem, kdy guma vychladla, pohřbily náš plán zaútočit na nejvyšší příčky."
Samostatnou kapitolu na Legendách představují diváci. Tisícovky fandů tvoří neopakovatelnou atmosféru. Minimálně polovinu tvoří horkokrevní Italové. Ve srovnání s našimi podniky je ale trať Rallylegend zabezpečena minimálně. Přitom vše „drží". S diváky doposud nemybl žádný závažný problém. Jak si to vysvětluješ?
„Neřekl bych, že zde chybí zabezpečení. Přímo proti brzdám diváci nejsou. V tomto ohledu se pořadatelé snaží. Ve srovnání s bezpečností na rally u nás ale vidím dva zásadní rozdíly. Prvním je nízký rychlostní průměr. Což znamená nižší nájezdovou rychlost do zatáček. Klikatý charakter trati nedovoluje zrychlit natolik, že by hrozil výlet několik desítek metrů mimo trať.
Druhý rozdíl je v chování diváků. Jsou sice mnohdy neukáznění, ale tím, že se závodem doslova splynou, snižují své vlastní riziko. Fandí, jsou aktivní, neustále ve střehu a hlavně stojí. V Česku diváci sice mají pásky, ale v úseku, kde se jezdí hodně přes sto kilometrů v hodině, sedí. To tady téměř nevidíte."
⇥
"Troufám si tvrdit, že zdejší fandové jsou na případný problém mnohem lépe připraveni. Přísně vypáskovaný prostor u nás připomíná ohradu, do které se shromáždí diváci. Ti pak v případě problému neumí a ani nemůžou v panice reagovat…"
TOP5 Rally Legend WRC 2012 (vč. KIT CAR):
1. CAVALLINI / SCALABRIN, ITL, Subaru Impreza Wrc 1999, 45’43.8
2. TRNENY / KAFKA, CZ, koda Octavia Wrc, +2’05.3
3. MIKULASTIK / BARAN, CZ/SK, Skoda Octavia Wrc 2001, +2’13.6
4. BRUSORI / BRUSORI, ITL, Renault Clio Kit 1992, +2’29.1
5. PEDINI / MULARONI, RSM, Peugeot 206 Wrc 2002, +3’31.9
Video sestřih "The besto of Silvero – Rallylgend 2012"