Freddy Loix a Frédéric Miclotte se radují z vítězství v šestém podniku FIA European Rally Championship – Geko Ypres Rally. Posádka Škody Fabia Super 2000 opanovala soutěž stylem start – cíl, Loix triumfoval na Ypres rally už poosmé, poprvé zde startoval před dvaceti lety.
Závod
Celková délka rally: 644.72 km
z toho 20 rychlostních zkoušek v délce 297.93 km
Výsledky ONLINE – RALLY-BASE.com
› Třetí vítězství „Fast-Freddyho" pro značku ŠKODA na belgické Ypres Rally
› Suverénní úspěch se spolujezdcem Fredericem Miclottem ve voze ŠKODA Fabia Super 2000
Rallyová legenda Freddy Loix získala pro značku ŠKODA suverénní triumf ve své rodné Belgii. I přes obtížné povětrnostní podmínky slaví se svým spolujezdcem Fredericem Miclottem vítězství systémem start-cíl. Yper Rally byla šestým podnikem ERC, jehož hodnocení vévodí v polovině tovární duo ŠKODA Motorsport týmu Jan Kopecký / Pavel Dresler.
⇥
„Dream-Team je zpět. Jsem velmi šťastný – moje osmé vítězství v této rally a z toho třetí pro značku ŠKODA. Nebylo jednoduché kontrolovat jízdu až do konce. Ale našli jsme dobrý rytmus a zůstali plně koncentrovaní. Auto bylo fantastické. Velký dík patří všem mechanikům a členům týmu ŠKODA Motorsport za špičkovou podporu. Kromě toho bych rád poděkoval také belgickému zastoupení značky ŠKODA." Freddy Loix
Po vítězstvích v letech 2010 a 2011 je to pro „Fast-Freddyho" třetí triumf pro mladoboleslavské barvy na domácí asfaltové rally.
Základ pro svůj obnovený úspěch položil Loix hned na začátku. Po prvním místě v kvalifikační zkoušce, která se jela v rámci ERC vůbec poprvé právě v Belgii, zvítězil v pěti ze šesti rychlostních zkoušek v první páteční den. Se solidním, více než minutovým náskokem, se zkušený rutinér vyvaroval v sobotu zbytečného rizika a s přehledem si dojel pro osmé yperské vítězství.
Kopecký v čele ERC
Průběžnému pořadí ME vévodí i přes neúčast v Belgii Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem. Při čtyřech letošních startech slavili vítězství v Rakousku, na Kanárech a Azorech a dojeli druzí na Korsice. České duo je tak v polovině šampionátu se 146 body na špici ERC.
Stav ME 2013: 1. Kopecký 146, 2. Breen 112, 3. Bouffier 99
Další soutěž evropského mistrovství se jede od 25. do 27. července v Rumunsku.
Výsledky Ypres rally 2013:
1. | Loix / Miclotte | Škoda Fabia S2000 | BEL | 2:32:19.4 |
---|---|---|---|---|
2. | Bouffier / Vanneste | Peugeot 207 S2000 | FRA / BEL | +1:21.0 |
3. | Breen / Nagle | Peugeot 207 S2000 | IRL | +1:52.5 |
4. | Lefevere / Vangheluwe | Mitsubishi Lancer Evo X R4 | BEL | +6:36.4 |
5. | Kobus / De Wild | Ford Fiesta S2000 | NLD | +6:41.2 |
6. | Sołowow / Rozwadowski | Ford Fiesta S2000 | POL | +7:00.0 |
7. | Debackere / Cokelaere | Peugeot 207 S2000 | BEL | +9:38.5 |
8. | Hadik / Kertész | Subaru Impreza Sti R4 | HUN | +10:09.3 |
9. | Tlusťák / Škaloud | Škoda Fabia S2000 | CZE | +10:25.6 |
10. | Leandri / Gordon | Peugeot 207 S2000 | FRA | +11:12.7 |
II. etapa, sobota 29.6.2013
14 RZ v délce 196.07 km
⇥
Důležitá odstoupení:
⇥
St. č. 2 Paddon / Kennard, Ford Fiesta S2000 – havárie v RZ 14
⇥
"Normálně jsem nastoupil do pravé rychlé zatáčky, ale náhle se zadní část vozu dostala do smyku a skončili jsme v hodinách. Bohužel strom v blízkosti trati hodiny ukončil a byl to pro nás definitivní konec. Poškození vozu nebylo velké, ale hlavně s nefunkčním chladičem jsme nemohli dále pokračovat. Bylo to zklamání, ale vždy musím na startech hledat i nějaká pozitiva… Nyní už se těším zpět na šotolinu, kterou mám samozřejmě ve větší oblibě." Hayden Paddon
⇥
St. č. 15 Pajunen / Perälä , Ford Fiesta S2000 – požár v RZ20
St. č. 21 Vanneste / Squedin, Peugeot 207 S2000 – požár v RZ20
RZ 19 Heuvelland 2 14.99 km | RZ 20 Hollebeke 2 28.82 km |
---|---|
1. Bouffier 8:13.1 2. Breen + 0.9 3. Loix + 4.1 4. Kobus + 4.9 5. Solowow + 11.3 6. Pajunen + 17.5 7. Vanneste + 18.2 8. Tlusťák + 18.9 9. Lefevere + 19.6 10. Hadik + 19.9 |
⇥⇥⇥⇥
RZ nakonec byla z bezpečnostních důvodů zrušena. ⇥⇥⇥⇥ Poslední rychlostní zkouška výrazně zdramatizovala poklidný závěr Ypres Rally. Do příkopu na 13,5 minuty "zahodil" svého Peugeota Craig Breen, speciály Mikka Pajunena a Davyho Vannesteho zachvátil oheň. V platnosti zůstanou celkové výsledky po RZ19! Craig Breen může děkovat "Pánu Bohu"… ⇥⇥⇥ |
Průběžné pořadí po RZ18:
1. Loix – Miclotte (Škoda Fabia S2000) 2:24:02.2
2. Bouffier – Vanneste (Peugeot 207 S2000) + 1:25.1
3. Breen – Nagle (Peugeot 207 S2000) + 1:55.7
4. Vanneste – Squedin (Peugeot 207 S2000) + 6:14.4
5. Lefevere – Vangheluwe (Mitsubishi Evo X R4) + 6:20.9
6. Kobus – De Wild (Ford Fiesta S2000) + 6:32.9
7. Solowow – Rozwadowski (Ford Fiesta S2000) + 6:52.8
8. Debackere – Cokelaere (Peugeot 207 S2000) + 9:15.9
9. Hadik – Kertész (Subaru Impreza Sti R4) + 9:53.5
10. Tlusťák – Škaloud (Škoda Fabia S2000) + 10:10.8
RZ 15 "Vleteren – Krombeke 2" 14.34 km | RZ 16 "Watou 2" 12.44 km | RZ 17 "Westouter 2" 7.39 km | RZ 18 "Kemmelberg 2" 14.19 km |
---|---|---|---|
1. Bouffier 7:34.4 2. Breen + 1.1 3. Loix + 2.0 4. Solowow + 10.0 5. Kobus + 11.4 6. Vanneste + 12.5 7. Lefevere + 14.3 8. Hadik + 16.1 9. Leandri + 20.9 10. Aigner + 23.5 13. Tlusťák + 27.6 |
1. Bouffier 6:41.1 2. Breen + 0.3 3. Loix + 0.9 4. Vanneste + 10.6 5. Lefevere + 12.0 6. Solowow + 13.0 7. Kobus + 14.9 8. Debackere + 17.4 9. Tlusťák + 18.8 10. Aigner + 19.1 |
1. Breen 4:21.1 2. Bouffier + 1.9 3. Loix + 4.1 4. Vanneste + 5.7 5. Lefevere + 5.8 6. Kobus + 9.6 7. Debackere + 10.7 8. Solowow + 13.2 9. Leandri + 13.7 10. Tlusťák + 14.0 |
1. Bouffier 8:01.0 2. Breen + 1.6 3. Loix + 4.5 4. Solowow + 12.9 5. Kobus + 17.0 6. Vanneste + 18.9 7. Lefevere + 24.0 8. Pajunen + 27.7 9. Croes + 31.0 10. Hadik + 31.7 11. Tlusťák + 32.2 |
Průběžné pořadí po RZ14:
1. Loix / Miclotte, Škoda Fabia S2000, 1:57:13.1
2. Bouffier / Vanneste, Peugeot 207 S2000, +1:34.7
3. Breen / Nagle, Peugeot 207 S2000, +2:04.2
4. Lefevere / Vangheluwe, Mitsubishi Lancer Evo X R4, +5:36.3
5. Vanneste / Squedin, Peugeot 207 S2000, +5:38.2
6. Kobus / De Wild, Ford Fiesta S2000, +5:51.5
7. Sołowow / Rozwadowski, Ford Fiesta S2000, +6:15.2
8. Debackere / Cokelaere, Peugeot 207 S2000, +8:00.3
9. Tlusťák / Škaloud, Škoda Fabia S2000, +8:49.7
10. Leandri / Gordon, Peugeot 207 S2000, +9:30.6
RZ 11 "Heuvelland 1" 14.99 km | RZ 12 "Lille-Eurométropole" 9.85km | RZ 13 "Show Wasquehal" 1.88 km | RZ 14 "Hollebeke 1" 28.82 km |
---|---|---|---|
1. Breen 8:22.0 2. Loix +7.5 3. Bouffier +11.3 4. Sołowow +12.6 5. Paddon +14.5 6. Lefevere +24.3 7. Vanneste +32.0 8. Leandri +33.5 9. Hadik +34.0 10. Bonnefis +34.9 12. Tlusťák +35.8 |
1. Bouffier 5:12.7 2. Breen +3.2 -. Loix +3.2 4. Paddon +8.3 5. Sołowow +8.7 6. Vanneste +12.2 7. Kobus +12.3 8. Leandri +12.6 9. Pajunen +15.1 10. Debackere +16.1 15. Tlusťák +21.6 |
1. Loix 1:22.8 2. Bouffier +0.3 3. Breen +1.2 4. Paddon +3.0 -. Aigner +3.0 6. Sołowow +4.5 7. Radoux +5.3 8. Vanneste +5.5 9. Kobus +5.9 -. Pushkar +5.9 17. Tlusťák +8.5 |
1. Bouffier 16:30.4 2. Loix +3.5 3. Breen +3.6 4. Sołowow +18.8 5. Vanneste +22.3 6. Lefevere +30.0 7. Kobus +32.6 8. Leandri +37.7 9. Debackere +46.2 10. Tlusťák +47.6 |
Průběžné pořadí po RZ10:
1. Loix – Miclotte (Škoda Fabia S2000) 1:25:31.0
2. Bouffier – Vanneste (Peugeot 207 S2000) + 1:37.3
3. Breen – Nagle (Peugeot 207 S2000) + 2:10.4
4. Paddon – Kennard (Ford Fiesta S2000) + 2:21.5
5. Kobus – De Wild (Ford Fiesta S2000) + 4:26.6
6. Lefevere – Vangheluwe (Mitsubishi Evo X R4) + 4:29.6
7. Vanneste – Squedin (Peugeot 207 S2000) + 4:40.4
8. Solowow – Rozwadowski (Ford Fiesta S2000) + 5:44.8
9. Aigner – Heigl (Subaru Impreza Sti R4) + 6:14.1 >>>>
10. Debackere – Cokelaere (Peugeot 207 S2000) + 6:29.2
12. Tlusťák – Škaloud (Škoda Fabia S2000) + 7:10.4
RZ 7 "Vleteren – Krombeke 1" 14.34 km | RZ 8 "Watou 1" 12.44 km |
RZ 9 "Westouter 1" 7.39 km |
RZ 10 "Kemmelberg 1" 14.19 km |
---|---|---|---|
1. Breen 7:48.2 2. Paddon + 1.6 3. Bouffier + 3.0 4. Loix + 7.0 5. Sołowow + 7.8 6. Lefevere + 10.1 7. Kobus + 11.4 8. Leandri + 11.9 9. Aigner + 17.2 10. Vanneste + 18.4 12. Tlusťák + 21.2 |
1. Breen 6:53.3 2. Loix + 2.6 3. Paddon + 4.5 4. Bouffier + 5.7 5. Lefevere + 9.9 6. Kobus + 11.8 7. Debackere + 14.4 8. Vanneste + 16.4 9. Sołowow + 16.6 10. Tlusťák + 18.3 |
1. Breen 4:30.4 2. Loix + 1.4 3. Bouffier + 2.2 4. Lefevere + 3.6 5. Paddon + 3.7 6. Sołowow + 5.6 7. Vanneste + 6.4 8. Kobus + 6.6 9. Debackere + 8.9 10. Leandri + 11.8 11. Tlusťák + 13.4 |
1. Breen 8:10.5 2. Loix + 0.8 3. Bouffier + 2.0 4. Sołowow + 4.1 5. Paddon + 14.5 6. Kobus + 21.3 7. Lefevere + 21.7 8. Vanneste + 24.1 9. Debackere + 25.3 10. Croes + 26.3 12. Tlusťák + 37.3 |
I. etapa, pátek 28.6.2013
6 RZ v délce 101.86 km
Freddy Loix dominuje na domácí Ypres Rally
> Po pátečním dnu má Loix náskok 1:36,2 minuty
> Loix vyhrál pět ze šesti rychlostních zkoušek Ypres
Freddy Loix dominoval první etapě domácí belgické rally. Rallyová legenda ukázala v deštivém počasí své galapředstavení a vyhrála se svým spolujezdcem Fredericem Miclottem pět ze šesti rychlostních zkoušek. Náskok před druhým Bryanem Bouffierem činí 1:36,2 minuty.
⇥
Freddy Loix „Jsem šťastný: všechno běží perfektně, vůz je naprosto skvělý a můžeme od začátku tlačit. Rychlostní zkoušky jsou však kvůli počasí dost náročné".
Také tentokrát se Freddymu podařil perfektní start. Při letošní první kvalifikační zkoušce v ERC si vybojoval první místo a tím pádem možnost zvolit si startovací pozici.
⇥
„Zvolil jsem číslo jedna, neb jsem tušil, že bude pršet a tím pádem očekával čistější trať na začátku. Máme náskok, ale do cíle je ještě daleko. Musíme nadále jet plně koncentrovaní." F. Loix
⇥
⇥
⇥
Hayden Paddon (průběžné 3. místo):
⇥
"Start za deště a na kluzkých tratích byla těžká výzva. Proto jsem s dosavadním umístěním spokojen. Nezačali jsme ale vůbec dobře. Hned v první zatáčce jsme vyputovali do bramborového pole, protože naše pneumatiky byly ještě moc studené. Pak nám jednou zhasnul motor v odbočení na dalším testu. To nebylo moc příjemné…
⇥
Naším největším problémem byl nedostatek přilnavosti, ale kluzké to bylo pro všechny stejně. Ale jsme v cíli etapy, dokonce jsme vyhráli jeden měřený test, poslední RZ Mesen, což je pozitivní pro další průběh závodu."
V sobotu je na programu ještě 14 rychlostních zkoušek a celkově 196,07 kilometrů. Belgická rally je s 297,93 kilometry nejdelší soutěží letošního evropského šampionátu ERC.
Průběžné pořadí po I. etapě (RZ6):
1. Loix / Miclotte, Škoda Fabia S2000, 57:56.8
2. Bouffier / Vanneste, Peugeot 207 S2000, +1:36.2
3. Paddon / Kennard, Ford Fiesta S2000, +2:09.0
4. Breen / Nagle, Peugeot 207 S2000, +2:22.2
5. Aigner / Heigl, Subaru Impreza Sti R4, +3:17.9
6. Vanneste / Squedin, Peugeot 207 S2000, +3:46.9
7. Kobus / De Wild, Ford Fiesta S2000,+3:47.3
8. Lefevere / Vangheluwe, Mitsubishi Lancer Evo X R4, +3:56.1
9. Sołowow Rozwadowski, Ford Fiesta S2000, +5:22.5
10. Debackere / Cokelaere, Peugeot 207 S2000, +5:33.9
…
12. Tlusťák / Škaloud, Škoda Fabia S2000, +5:52.0
⇥
Důležitá odstoupení:
⇥
St. č. 7 Tsjoen / Casier, Škoda Fabia S2000 – TZ – setrvačník před startem
St. č. 10 Orsák / Vajík, Mitsubishi Lancer Evo IX – havárie v RZ 2
St. č. 14 Consani / Klinger, Renault Megane RS – havárie v RZ1 (video)
St. č. 15 Pajunen / Perälä, Ford Fiesta S2000 – TZ po RZ 1
St. č. 17 Verschueren / Caesemaeker, Volkswagen Polo S2000 – havárie v RZ 3
RZ 4 "Dikkebus 2" 14.30 km | RZ 5 "Wijtschate 2" 24.89 km | RZ 6 "Mesen" 9.66 km |
---|---|---|
1. Loix 8:37.4 2. Breen +5.6 3. Bouffier +13.8 4. Sołowow +19.7 5. Paddon +21.2 6. Aigner +32.3 7. Kobus +33.6 8. Lefevere +38.0 9. Vanneste +40.7 10. Hadik +52.2 … 12. Tlusťák +58.9 |
1. Loix 14:00.3 2. Bouffier +25.7 3. Paddon +27.1 4. Aigner +40.6 5. Lefevere +52.6 6. Vanneste +59.7 7. Kobus +1:05.7 8. Hadik +1:19.3 9. Croes +1:20.3 10.Heuninck +1:28.0 … 17. Tlusťák +1:41.5 |
1. Paddon 6:00.4 2. Bouffier +0.3 3. Loix +0.7 4. Aigner +2.8 5. Kobus +8.6 6. Vanneste +9.2 7. Sołowow +10.7 8. Lefevere +13.7 9. Tlusťák +18.5 10. Breen +20.7 |
>>> Polák Michal Solowow ztratil 2 minuty v RZ5 po výletu z trati
>>> Craig Breen absolvoval závěr druhé sekce s prasklou levou přední polosou s svého Peugeotu S2000
Průběžné pořadí po RZ3:
1. Loix / Miclotte, Škoda Fabia S2000, 29:18.0
2. Breen / Nagle, Peugeot 207 S2000, +15.7
3. Bouffier / Vanneste, Peugeot 207 S2000, +57.1
4. Paddon / Kennard, Ford Fiesta S2000, +1:21.4
5. Sołowow / Rozwadowski, Ford Fiesta S2000, +1:39.7
6. Vanneste / Squedin, Peugeot 207 S2000, +1:58.0
7. Kobus / De Wild, Ford Fiesta S2000, +2:00.1
8. Aigner / Heigl, Subaru Impreza Sti , +2:02.9
9. Lefevere / Vangheluwe, Mitsubishi Lancer Evo X R4, +2:12.5
10. Debackere / Cokelaere, Peugeot 207 S2000, +2:34.6
11. Tlusťák / Škaloud, Škoda Fabia S2000, +2:53.8
RZ 1 "Dikkebus 1" 14.30 km | RZ 2 "Wijtschate 1" 24.89 km | RZ 3 "Langemark" 13.82 km |
---|---|---|
1. Loix 8:12.4 2. Breen +2.0 3. Bouffier +15.9 4. Paddon +21.9 5. Aigner +29.5 6. Sołowow +31.1 7 Kobus +36.2 8. Vanneste +39.0 9. Orsák +42.7 10. Lefevere +44.0 11. Tlusťák +45.4 |
1. Loix 13:20.5 2. Breen +10.3 3. Bouffier +29.3 4. Paddon +40.6 5. Sołowow +42.8 6. Kobus +51.9 7. Vanneste +52.8 8. Lefevere +56.1 9. Aigner +59.1 10. Debackere +1:12.5 … 14. Tlusťák +1:21.4 |
1. Loix 7:45.1 2. Breen +3.4 3. Bouffier +11.9 4. Paddon +18.9 5. Sołowow +25.8 6. Vanneste +26.2 7. Kobus +32.0 8. Lefevere +32.4 9. Aigner +34.3 10. Debackere +35.5 … 12. Tlusťák +47.0 |
Kvalifikace
1. Loix (Škoda Fabia S2000)
2. Breen (Peugeot 207 S2000) + 2,1
3. Paddon (Ford Fiesta S2000) + 3,91
4. Solowow (Ford Fiesta RRC) + 3,95
5. Bouffier (Peugeot 207 S2000) + 4,9
6. Tlusťák (Škoda Fabia S2000) + 7,5
7. Aigner (Subaru Impreza STi R4) + 9,6
8. Leandri (Peugeot 207 S2000) + 10,0
9. Orsák (Mitsubishi Lancer Evo IX R4) + 10,7
10. Pajunen (Ford Fiesta S2000) + 11,2
⇥
>>> Pieter Tsjoen odstoupil s poruchou motoru
Info před startem
Tradičně silně obsazená belgická Geko Ypres Rally startuje v pátek 28.6. odpoledne. Posádky čeká celkem 18 měřených úseků o celkové délce téměř 300 km. Orsák pojede s nízkým startovním číslem 10. Vedle posádky Jaroslav Orsák – Karel Vajík startují i všichni jejich soupeři o evropský titul v čele s Aignerem a oběma továrními jezdci Renaultu Bonnefisem a Consanim.
Orsák startuje v Belgii s Karlem Vajíkem
Jaroslava Orsáka čeká v pátek další start v rámci seriálu mistrovství Evropy na Ypres Rally. Ačkoliv se opět jedná o asfaltovou soutěž, charakter tratě je úplně jiný než na Korsice, kde posádka týmu Orsák Rallysport vybojovala třetí příčku v kategorii produkčních vozů. V Belgii se na „horké sedadlo" spolujezdce Mitsubishi Lanceru Evo 9 R4 vrací Karel Vajík.
Belgická Ypres Rally má z celého seriálu ME charakterově nejpodobnější tratě těm, která známe z domácích soutěží. „Je tady spousta pravoúhlých zatáček mezi poli, které se dají katovat," hlásí Orsák po prvním dnu seznamovacích jízd. „V případě, že bude pršet, nanese se na silnici spousta bláta a bude to klouzat. Navíc na mnoha místech číhá nebezpečí v podobě betonových překladů. Velkou roli určitě sehrávaje znalost tratě."
Největší týmovou novinkou je návrat Karla Vajíka, který s Orsákem jel naposledy na podzim 2011. David Šmeidler tentokrát ze zdravotních důvodů nemůže startovat. Proto Orsák Rallysport povolal ze zálohy bývalého spolujezdce, který s týmem stále spolupracuje. Po Korsické rally, kde mají rychlostní zkoušky horský charakter plný zatáček, museli mechanici Orsákův Lancer Evo 9 specifikace R4 kompletně přestavět. V Belgii se jede po rovině prakticky bez převýšení, převažují pravoúhlé zatáčky. „Vyměnili jsme pružiny, změnili nastavení tlumičů pérování a svornosti diferenciálů. Jedná se o podobné nastavení jako na naše tratě, ze kterého jsme vycházeli při pátečním testu v okolí Valašských Klobouk," zmiňuje přípravu na soutěž osmadvacetiletý valašský jezdec. „Charakter Ypres Rally se z celého seriálu ME nejvíc blíží našim soutěžím. To by mohla být naše výhoda. Chtěli bychom opět dosáhnout na stupně vítězů a získat co nejvíce bodů. Víme, že to nebude jednoduché."
Při předcházejícím startu na Korsické rally obsadila posádka Orsák – Šmeidler bronzovou příčku v rámci ERC Production Cupu. „Na Korsice nás nejvíc překvapilo krásné prostředí a náročnost tratí," vzpomíná Jarin. „Jedná se o kultovní rally, která byla dlouhá léta součástí mistrovství světa. Dá se říci, že jsem si po startu na slavné Rallye Monte Carlo splnil další sen. Jsem rád, že jsme náročnou soutěž dokončili na slušném třetím místě v naší kategorii. Na víc jsme v daných podmínkách neměli, protože jsme tam startovali na rozdíl od našich soupeřů poprvé. Na Korsice je důležité najít správný rytmus, protože se střídá jedna zatáčka za druhou. Další naší nevýhodou byly pneumatiky. Aigner startoval na pneumatikách Yokohama, které mají letos výjimku a nemusí splňovat evropská kritéria. Je známo, že nové gumy jsou cca. o 1,5 s/km pomalejší. To byla jediná negativní věc na celé naší účasti. Soutěž jsme si opravdu užili a s výsledkem jsme spokojeni."