Schyluje se ke startu druhého podniku ERC lotyšské Rally Liepaja-Ventspils. Existuje několik dobrý důvodů, proč by jste si tento závod neměli nechat ujít. Vybrali jsme deset nejzajímavějších. Tady jsou.
Přejít přímo na report ze závodu
1. Účast českých posádek
Sedm dvojic z České republiky by mělo vyjet na startovní rampu druhého podniku ERC 2013. Z toho tři najdeme v první desítce startovní listiny. Zajímavé souboje slibuje třída 6, ve které svedou první ostrý souboj Fabie R2 (Elwis Chentre) a Peugeot 208 R2 (Stéphane Lefebvre).
Jako druhý zajímavý tip předkládáme souboj startovních čísel 8 a 9. Jaroslav Orsák bude mít možnost podruhé změřit síly s litevským multišampionem Vytautasem Švedasem (Mitsubishi Lancer Evo X).
⇥
Před týdnem na Halls Winter rally 2013 vybojoval Litevec v domácím prostředí třetí místo, přičemž Jaroslava Orsáka porazil o více než 4 minuty.
Dlužno dodat, že se v Litvě jely dva druhy pneumatik – uzké a široké. Český pilot startoval s těmi širšími, jejichž nasazení představuje hendikep kolem 1s na kilometr. V Lotyšsku by již podmínky měly být pro všechny posádky stejné.
Foto: Jarek Orsák Rallye Sport (Facebook)
Vojtěch Štajf, pilot a manažer Subaru Czech Duck Racing Teamu, bude jistě usilovat o vylepšení nálady po odstoupení na Arctic Lapland rally (poškozená ojnice 2 RZ před cílem). Posádku však kromě časové tísně trápí viroza.
⇥
"Naši mechanici sem z Prahy dopravili náhradní motor, snad se jej podaří zamontovat do vozu včas před technickou přejímkou. Natrénováno máme, myslím, dostatečně, najezdil jsem na hřebech asi 300 kilometrů, a tak doufám, že se to odrazí i na výkonu. Tratě by nám měly snad vyhovovat více než ve Finsku, jen nás trochu zlobí počasí. Oba s Petrou jsme navíc nachlazeni, i proto budeme potřebovat podporu také od fanoušků, třeba jen na dálku. Čeká nás totiž opravdu těžký úkol…" V. Š.
2. Jediný "severský" podnik ERC
S předstihem probíhaly přípravy posádek na pravou zimní soutěž, která svým charakterem velmi připomíná tratě Švédské rally. Trénovalo se s hřeby, očekávala se tuhá zima. V tomto ohledu působí déšť a teploty kolem nuly na začátku týdne velké rozčarování. Přesto…
⇥
Sníh a led bude, vzkazují organizátoři!
Nezbývá než věřit, neb kde jinde by to měli umět lépe s počasím, než v zemích bývalého Sovětského bloku?! (více z příprav čských posádek si přečtete zde)
Foto: Jarek Orsák Rallye Sport (Facebook)
3. Premiéra Craiga Breena v továrním angažmá Peugeot Sport
Před několika dny potvrdil Peugeot Sport angažmá loňského šampiona SWRC Craiga Breena. Lotyšská rally je první Breenovou rally v sezoně a zároveň první z osmidílného programu Sainteloc Peugeot Rally Academy. Breen nastoupí s Peugeotem 207 S2000 a startovním číslem 2. Pozorný fanda zaregistruje změnu na sedadle spolujezdce, které zaujal Dave Moynihan.
⇥
"Paul (Nagle) má závazky v práci a nemůže se zúčastnit, takže David je tady místo něj. Tento start je naším vůbec prvním na mezinárodní úrovni. Známe se však dost dlouho. V autě by tak neměl nastat žádný větší problém. " Craig Breen
V sobotu 2. února čekají Craiga Breena 23. narozeniny. Dá se tedy předpokládat, že si bude chtít mladý Ir oslavu patřičně vylepšit…
4. Premiéra Peugeotu 208 R2 v ERC
Stéphane Lefebvre zanedlouho oslaví dvacet let. Mladičký talent se představí jako druhý ze sestavy Sainteloc Peugeot Rally Academy. Ze čtyř plánovaných startů v ERC proběhne ten lotyšský ve znamení premiér. Vůbec poprvé ve své kariéře bude Francouz závodit na sněhu. Současně představí klientsky úspěšně přijatý Peugeot 208 R2, kterého se doposud prodalo údajně 71 kusů!
5. Historicky první ročník tohoto podniku
Rally Liepaja – Ventspils je ve své podstatě bílým listem papíru. Počínaje kvalifikační rychlostní zkouškou začne psát lotyšská soutěž svou historii. Každý z vítězů dílčích RZ a především pak vítězná posádka v cíli rally zvěční své jméno nesmazatelným způsobem.
6. Účast Francoise Delecoura
⇥
„Vidět v Lotyšsku Francoise Delecoura na rally je jako vidět hokejistu Wayna Gretzkyho znovu na ledě," rozplývá se šéf organizačního týmu Raimonds Strokšs
Francois zkrátka táhne. A není se čemu divit. Ve svých padesáti letech dokáže prohánět mnohem mladší ročníky. Na prvním podniku letošního ME, rakouské Jänner rallye, zajel sedmý čas v absolutní klasifikaci. Ačkoli se temperamentní Francouz řadí spíše mezi asfaltové specialisty, v Lotyšsku se s ním bude muset počítat. Pozici spolujezdce zaujme osvědčený mitfára Dominique Savignoni. Společně odstartují s Peugeotem 207 S2000 jako třetí posádka v pořadí.
7. Start ukrajinské modelky Inessy Tushkanové
⇥
„Vůbec nepřemýšlím o nějakých cenách z tohoto závodu, nicméně start v Lotyšsku považuji za velmi důležitý v mé kariéře. ERC je závod vysoké úrovně a mé další plány nekončí s touto sezonou," nechala se slyšet Inessa.
Půvabná Ukrajinka absolvovala, podobně jako další posádky, přípravu na severské Arctic Lapland rally, kde však havarovala už na RZ2.
Foto: Inessa Tushkanova (Facebook)
8. Druhá šance úřadujícího evropského šampiona 2WD Jana Černého s Fabií S2000
Jan Černý s Pavlem Kohoutem vyměnili před startem sezony vůz. Spolehlivý Citroën DS3 R3, který dovezl Černého Kohouta až k titulu loňských mistrů Evropy mezi dvoukolkami, nahradila Škoda Fabia S2000. A hned při prvním vystoupení na Jänner rally se schylovalo k překvapení. Ještě v předposlední zkoušce závodu patřila příbramské dvojici devátá příčka absolutně. Porucha diferenciálu v posledním testu ale znamenala ztrátu všech nadějí na vynikající premiéru. Druhý pokus, opět na sněhu, představuje pro oba šampiony velkou výzvu. Startovní číslo 4 bude zdobit jejich fabii. Bude čtyřka zároveň číslem šťastným?
⇥
"Je to pro nás pro všechny velká výzva. Level soutěží mistrovství Evropy je hodně vysoko svou náročností, ale my jsme loni obstáli v Evropě s dvoukolkou a teď jdeme dál. Startovat na takové soutěži s vozem nejvyšší specifikace byl vždy můj sen. Svým charakterem se lotyšská rally podobá třeba mistrovství světa ve Švédsku a i svou náročností a délkou se světu blíží. Poprvé tady také pojedu na pneumatikách s dlouhými hroty, které jsou o dost jiné než pneumatiky používané například na Jänner rally." Jan Černý
9. Páteční kvalifikační zkouška
Rally jako je Liepaja – Ventspils může rozhodovat výchozí pozice na startu. Pořadatelé proto přistoupili ke konceptu, známému z WRC.
V pátek v 9:30 místního času vyrazí první posádka na trať 5,89 km dlouhé kvalifikační rychlostní zkoušky. Po volných jízdách absolvuje dvanáct prioritních posádek jeden měřený / kvalifikační průjezd. Následně na tiskové konferenci proběhne volba startovního pořadí do I. etapy dle schématu, který je znám z MS. Posádky bez priority budou startovat dle předem stanoveného pořadí.
10. Start Jariho Ketomaa
To nejlepší nakonec. Jari Ketomaa, finský šampion, bývalý jezdec motokár a pilot s bohatými zkušenostmi z WRC a SWRC. V MS debutoval v roce 2000 na Finské rally. V sezoně 2011 na téže rally vedl s Fordem Fiesta WRC po první RZ, nakonec však musel odstoupit z pátého místa pro poruchu.
V Lotyšsku není žádným nováčkem. Poprvé zde startoval v roce 2007 a dokonce dokázal vyhrát poslední podnik sezony. Později se objevil ještě třikrát, ale vynikající výsledek se mu už zopakovat nepodařilo. Navigován spolujezdeckou legendou Kaj Lindströmem ve Fiestě RRC a startovním číslem 1 bude mít unikártní příležitost, zapsat své jméno do historie lotyšské rally. I když…
⇥
Ketomaa zvolil zajímavý způsob přípravy. V Lotyšsku trénuje ve Fiestě WRC! Navzdory faktu, že pro závod použije stejný vůz, pouze přestavěný do specifikace RRC. Důvod je jasný. Prioritou pro Jariho je start na následující Sweden rally. Tato skutečnost ale dostává jednoho z největších favoritů paradoxně pod tlak, protože pokud havaruje, nebo jiným způsobem vážně poškodí vůz, může si nechat o startu ve Švédsku pouze zdát!