Vltava rallye 2012
Zatímco se v chudém poli soudobých vozů soustředila pozornost pouze na úzkou špičku, podívaná na soutěžní veterány byla podstatně pestřejší. Lahodila oku i uchu diváka a nepostrádala dramatický náboj.
Šumava vs. Vltava
V MMČR jsou karty poměrně jasně rozdány. Jan Kopecký je na domácích tratích s fabrickou Fabií S2000 neporazitelný, což v Klatovech znovu dokázal vítězstvím na všech měřených úsecích. Roman Kresta zatím úspěšné odolává atakům Pecha s výkonově handicapovaným Mini Cooperem a Tarabusovi nezbývá než čekat, zda se uvolní místo na stupních vítězů.
Také ve třídě 3 se po brzkém odstoupení Orsáka a Běhálka rychle vyjasnilo. Semeráda ohrožoval pouze Kopáček, který byl jednoznačně největší atrakcí soutěže. Zejména po úvodní okruhové vložce, kde na nejnavštěvovanějším místě soutěže předvedl se zapůjčenou Imprezou od Běhálka v příkopu divoké akrobatické kreace. Od té doby se všichni sázeli, zda dokáže potlačit neodbytné nutkání závodit s mnohem zkušenějším Semerádem a rozumně využije svoji druhou šanci.
Třetí soutěž ME historiků měla mnohem napínavější průběh. Na čele se vystřídaly čtyři posádky a o nejrychlejší časy se podělilo dokonce pět jezdců.
Zajímavé je srovnání průměrných rychlostí. Kopecký vyhrál RZ1 průměrem 121,2 km/h, Harrach s 30 let starým vozem dosáhl průměru 110,0 km/h. Je pravda, že na výsledky měly výrazný vliv především technické závady favoritů. Postihly obhájce loňského prvenství Harracha s Lancerem 2000 Turbo (převodovka, motor), smolaře letošní sezony Janotu s Opelem Kadett GT/E (rozdělovač, diferenciál) a Itala Brazzoliho se silným Porsche 911 RS (motor).
Nouze nebyla ani o havárie. Callum Guy poslal svého eskorta čelně do stromu už při shakodownu, Ir Cunningham urazil kolo hned na Činovském okruhu. Největším smolařem soutěže však byl jednoznačně Reinhard Hainbach, kterému nedal při výjezdu ze závěrečné servisní zóny v ulicích Vimperku přednost civilní vůz. Přitom mu stačilo jen dojet do Klatov a převzít stříbrný věnec za druhou příčku absolutního pořadí. Na vítězného Jensena s vozem o 10 let mladší a 100 koní silnější Lancií 037 Rally ztrácel jen 18 sekund…
Klatovské superlativy
Kladem startovní listiny Vltavy byl vysoký počet startujících posádek (o 17 víc než loni). Největší atrakcí byla pochopitelně extovární Lancia 037 Rally skupiny B vítězného dvaašedesátiletého Valtera Christiana Jensena. Legendárních vozů Porsche 911 v různých variacích z let 1965 – 1981 se dalo napočítat 13 exemplářů. Počtem si s německými sporťáky nezadaly ani klasické Fordy Escort. Pro našince byl velmi zajímavým zpestřením stejně jako loni druhý nejstarší vůz soutěže, kterým byla Škoda Octavia TS Fina Anttalainena.
I když nepřijela řada pravidelných účastníků ME z Itálie a Španělska, soupis přihlášených posádek se hemžil jmény špičkových jezdců minulosti. Harrach, Hainbach i Kuhn mají na svých kontech národní tituly se soudobými vozy, Jensen, Brazzoli, Janota, Muccioli, Parisi a Pfeifer posbírali dosud 11 titulů mezi historiky. Velkou osobností byl Steve Perez, který pravidelně startuje na africké Rally Safari Classic. Ve své sbírce má nejen třílitrové Porsche 911 RS, ale také Lancii Stratos, Datsun 240 Z a Ford Focus WRC. Nejvzdálenějším jezdcem byl Kanaďan Richard Owen, který přiletěl těsně před startem z Toronta. Jeho krásná Alfa Romeo Giulietta Sprint Veloce z roku 1957 byla zároveň nejstarším autem soutěže.
Klady a zápory zdvojené soutěže
Nádech starých dobrých časů minulého století evokují nejen šediny účastníků a letité výrobní ročníky vozů, ale i pohodová atmosféra. Jeden příklad za všechny. Enrico Brazzoli je letos přímým konkurentem Janoty v kategorii 3. Pro Itala ovšem není problém zajít i se spolujezdcem a dalšími členy týmu během přeskupení do zázemí Hájkova týmu na „pravou italskou“ kávu.
V Janovicích bylo v servisní zóně všude místa dost a nikdo neřešil zabrané metry. Klatovští dokázali opět přilákat silný kontingent skandinávských jezdců, kteří se na jiných soutěžích evropského seriálu neobjevují. Ve srovnání s loňskem si jezdci pochvalovali techničtější trať. Soutěž se vrátila na Vimpersko, kde se jely klasické úseky.
Z diváckého hlediska byl zásadní vadou na kráse zdvojené soutěže obrovský rozestup mezi oběma startovními poli. Pokud někdo chtěl vidět historiky i český mistrák, dokázal během dne shlédnout všechny účastníky pouze dvakrát. To je při nízkém počtu startujících žalostně málo. Důvodem 45minutové prodlevy byla údajně časová rezerva, aby se v případě problémů nemusela rušit rychlostní zkouška MMČR.