RALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Aktuálně
    • Historic Vltava rallye 2019 zná své favority
    • 25. Vančík Rallysprint Kopná 2019
    • Rallye Praha revival 2019 startuje
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2019
    • Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio
    • Testování soutěžních automobilů 2019 Zlín
    • Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína
    • Schneerosen rallye 2019
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Automobily
      4. Lifestyle
      Featured
      By Zdeněk Weiser24.4.2019

      Historic Vltava rallye 2019 zná své favority

      Recent
      By Zdeněk Weiser24.4.2019

      Historic Vltava rallye 2019 zná své favority

      By Zdeněk Weiser11.4.2019

      Rallye Praha revival 2019 startuje

      By Ivo Nowi Novák13.3.2019

      Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio

    • Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák26.3.2018

      KOWAX Valašská rally ValMez 2018

      Recent
      By Ivo Nowi Novák19.4.2019

      25. Vančík Rallysprint Kopná 2019

      By Ivo Nowi Novák3.4.2019

      KOWAX Valašská rally ValMez 2019

      By Ivo Nowi Novák6.3.2019

      Testování soutěžních automobilů 2019 Zlín

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý11.2.2019

      RALLY magazín 01 / 2019

      Recent
      By Tomáš Plachý11.2.2019

      RALLY magazín 01 / 2019

      By Tomáš Plachý11.12.2018

      RALLY magazín 10 / 2018

      By Tomáš Plachý1.11.2018

      RALLY magazín 09 / 2018

    RALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1983: Triumf lehké váhy

    40 let MS – 1983: Triumf lehké váhy

    0
    By Tomáš Plachý on 1.6.2013 Závody

    Zatímco v předcházející sezoně byl potenciál nové Lancie 037 Rally čitelný jen na papíře, o rok později se naplno projevil na tratích rychlostní zkoušek. Lancia dokázala využít přechodného období do nástupu nové generace čtyřkolek ve svůj prospěch. Vedle nízké hmotnosti a skvělých jízdních vlastností byla velkou výhodou snadná servisovatelnost vozu.

    <<< 1982 – 1984 >>>

    Po odklopení zadního laminátového víka měli mechanici snadný přístup ke všem důležitým komponentům vozu. Nezanedbatelný byl i rozdíl mezi systémem přeplňování motoru. Zatímco turbodmychadlo roztáčí výfukové plyny a v tehdejší době museli jezdci počítat s výkonovou prodlevou, kompresor má mechanický pohon a reakce na plynový pedál se dostavila okamžitě. Neméně důležitým faktorem byl návrat úřadujícího mistra světa Waltera Röhrla do italského týmu.

    Bavorský dlouhán při prvním startu vyhrál slavnou Rally Monte Carlo a Fin Alen mu sekundoval druhou příčkou. Tovární jezdci Audi Blomqvist a Mikkola obsadili až další místa.

    Na zasněžených tratích Švédské rally se žádné překvapení nekonalo a čtyřkolky z Ingolstadtu obsadily kompletní stupně vítězů. Pro zajímavost, loňský vítěz Stig Blomqvist startoval překvapivě se slabším a civilnějším modelem Audi 80 Quattro (2. místo). Podle očekávání dopadly i výsledky Portugalské rally. Audiny přidaly další double, ale armáda italských lancií v čele s Röhrlem jim byla v patách. Nebezpečný konkurent vyvolal v týmu Audi Sport horečnou aktivitu.

    Němečtí technici vyrukovali na Korsice s inovovanou odlehčenou verzí Audi Quattro A2, která disponovala zvýšeným výkonem 400 koňských sil. Nevyzkoušená sofistikovaná technika však vedla k celé řadě odstoupení a konkurenční italská značka byla po polovině sezony na koni. Lancie 037 Rally triumfovaly nejen na asfaltových úsecích Korsické rally (první 4 příčky), ale i na kamenitých cestách řecké Rally Acropolis. Když se Röhrlovi podařilo vyhrát i na rychlé novozélandské šotolině, byla očekávaná obhajoba značkového titulu pro Audi v troskách.

    Německé Waterloo

    V Argentině se německých čtyřkolkám konečně podařilo zvrátit nepříznivý vývoj sezony ve svůj prospěch. Mikkola s Blomqvistem dominovali i na „letecké“ Rallye 1000 jezer, ale na stažení náskoku Lancie v tabulce to stále nestačilo. Rozhodující soutěží sezony byla Rally SanRemo se smíšeným povrchem. Zatímco na toskánské šotolině měly výhodu čtyřkolky Audi, na horských asfaltových zkouškách nad metropolí Italské riviéry byly favority lehké lancie. Italský tým dokonale využil výhodu domácího prostředí a obsadil první tři místa.

    Audi naopak zaznamenalo debakl. Blomqvist havaroval, Mikkolův vůz začal hořet a Moutonová obsadila po problémech se vstřikováním paliva až sedmou pozici. Další double Audi na závěrečné britské RAC rally už situaci nezachránilo. Lancia se stala počtvrté v historii mistrem světa značek. Částečnou satisfakcí německého týmu byl alespoň Mikkolův jezdecký titul. Mýtus o dokonalé německé technice, organizaci a disciplíně dostal povážlivé trhliny.

    Ostatní týmy působily v souboji Audi a Lancie pouze v roli komparzistů. Nejsilnějším outsiderem byl Opel, který disponoval dostatečným rozpočtem tabákového mecenáše Rothmans. Asconu 400 nahradil lehčí model Opel Manta 400 skupiny B, ale ani finský talentovaný mladík Henri Toivonen nedokázal nahradit odchod Röhrla.

    Prosadit se na stupně vítězů byl v roce 1983 pro konvenční vozy s atmosférickým motorem stále těžší. Výjimkou byla specifická východoafrická Safari rally, kde zvítězil zkušený Ari Vatanen. Ten startoval ještě s Asconou 400.

    Druhá africká soutěž na Pobřeží Slonoviny skončila vítězstvím Waldegaarda, který představil další novinku značky Toyota. Brutální Celica TCT (Twin Cam Turbo) měla sice jen pohon zadní nápravy, ale výkon 400 koní a obrovský krouticí moment 400 Nm byl na Černém kontinentě k nezaplacení.


    Výsledky MS 1983

    Značky: 1. Lancia 118, 2. Audi 116, 3. Opel 87, 4. Nissan 52, 5. Renault 27, 6. Toyota 24, 7. Subaru 13, 8. British Leyland Cars, Volkswagen 11, 11. Peugeot, Vauxhall 10, 12. Mazda, Alfa Romeo 9, 14. Citroën 9, 15. Talbot 8, 16. Mitsubishi 7

    Jezdci: 1. Hannu Mikkola 125, 2. Walter Röhrl 120, 3. Markku Alén 100, 4. Stig Blomqvist 89, 5. Michèle Moutonová 53, 6. Ari Vatanen 44, 7. Attilio Bettega 42, 8. Lasse Lampi 26, 9. Shekhar Mehta 26, 10. Per Eklund 22, 11. Björn Waldegard 20, 12. Adartico Vudafieri 20, 13. Timo Salonen 18, 14. Henri Toivonen 16, 15. Jimmy McRae 15, 16. Kalle Grundel 11, 17. Jayant Shah, Alain Ambrosino 10, 19. Juha Kankkunen 10, 20. Bruno Saby 9

    Výsledky soutěží MS 1983

    51. Rallye Automobile de Monte Carlo (22. – 29. ledna)
    1. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 7:58:57
    2. Alén – Kivimäki (Lancia Rallye 037) 8:05:59
    3. Blomqvist – Cederberg (Audi Quattro A1) 8:10:15

    33. International Swedish Rally (11. – 13. února)
    1. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A1) 4:28:47
    2. Blomqvist – Cederberg (Audi 80 Quattro) 4:29:34
    3. Lampi – Kuukkala (Audi Quattro A1) 4:32:51

    17. Rallye de Portugal Vinho do Porto (2. – 5. března)
    1. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A1) 7:17:24
    2. Mouton – Pons (Audi Quattro A1) 7:18:19
    3. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 7:19:14

    31. Marlboro Safari Rally (30. března – 4. dubna)
    1. Vatanen – Harryman (Opel Ascona 400) + 3:96 pen.
    2. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A1) + 4:02 pen.
    3. Mouton – Pons (Audi Quattro A1) + 4:55 pen.

    27. Tour de Corse – Rallye de France (5. – 7. května)
    1. Alén – Kivimäki (Lancia Rallye 037) 12:43:38
    2. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 12:45:27
    3. Vudafieri – Pirollo (Lancia Rallye 037) 12:50:08

    30. Acropolis Rally (30. května – 2. června)
    1. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 11:12:22
    2. Alén – Kivimäki (Lancia Rallye 037) 11:18:42
    3. Blomqvist – Cederberg (Audi Quattro A2) 11:26:18

    13. Sanyo Rally of New Zealand (25. – 28. června)
    1. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 12:10:13
    2. Salonen – Harjanne (Nissan 240RS) 12:26:11
    3. Bettega – Perissinot (Lancia Rallye 037) 12:41:42

    3. Marlboro Rally Argentina (2. – 6. srpna)
    1 Finland Hannu Mikkola Sweden Arne Hertz Audi Quattro A2 10:18:54
    2 Sweden Stig Blomqvist Sweden Björn Cederberg Audi Quattro A2 10:21:28
    3 France Michèle Mouton Italy Fabrizia Pons Audi Quattro A2 10:25:35

    33. 1000 Lakes Rally (26. – 28. srpna)
    1. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A2) 4:23:44
    2. Blomqvist – Cederberg (Audi Quattro A2) 4:24:05
    3. Alén – Kivimäki (Lancia Rallye 037) 4:24:33

    25. Rallye Sanremo (2. – 8. října)
    1. Alén – Kivimäki (Lancia Rallye 037) 8:50:17
    2. Röhrl – Geistdörfer (Lancia Rallye 037) 8:52:26
    3. Bettega – Perissinot (Lancia Rallye 037) 8:55:27

    15. Rallye Côte d’Ivoire (25. – 30. října)
    1. Waldegard – Thorszelius (Toyota Celica TCT) + 5:18 pen.
    2. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A2) + 5:29 pen.
    3. Eklund – Whittock (Toyota Celica TCT) + 6:58 pen.

    32. Lombard RAC Rally (19. – 23. listopadu)
    1. Blomqvist – Cederberg (Audi Quattro A2) 8:50:28
    2. Mikkola – Hertz (Audi Quattro A2) 9:00:21
    3. J. McRae – Grindrod (Opel Manta 400) 9:12:19

    Video RAC Rally 1983

     

    40 let MS Audi historie soutěží Lancia Peugeot seriál Subaru WRC závody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tomáš Plachý

    Related Posts

    Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio

    16. Revival Rally Club Valpantena 2018

    RALLY magazín 09 / 2018

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
    • Recenze
    • Nejlépe hodnocené
    8.0
    By Ivo Nowi Novák1.3.2019

    Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

    9.8
    By Ivo Nowi Novák29.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy

    8.0
    By Ivo Nowi Novák16.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2018 – Veni, vidi, vici

    9.9
    By Roman Fluxa4.9.2011

    Ford Evos Concept

    9.8
    By Ivo Nowi Novák29.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy

    9.5
    By Jiří Dokulil2.12.2011

    Spokojenější bratříček „velkého“ seriálu

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum rally cestovní automobily Crosscountry design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino seriál Slovensko spolujezdci Star rally historic Zlín Subaru technika trekker týmy Velká Británie Volkswagen vozy WRC výstavy a srazy WRC závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    • Sitemap
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    Copyright 2010-2019 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.