RALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Aktuálně
    • Historic Vltava rallye 2019 zná své favority
    • 25. Vančík Rallysprint Kopná 2019
    • Rallye Praha revival 2019 startuje
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2019
    • Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio
    • Testování soutěžních automobilů 2019 Zlín
    • Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína
    • Schneerosen rallye 2019
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Automobily
      4. Lifestyle
      Featured
      By Zdeněk Weiser24.4.2019

      Historic Vltava rallye 2019 zná své favority

      Recent
      By Zdeněk Weiser24.4.2019

      Historic Vltava rallye 2019 zná své favority

      By Zdeněk Weiser11.4.2019

      Rallye Praha revival 2019 startuje

      By Ivo Nowi Novák13.3.2019

      Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio

    • Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák26.3.2018

      KOWAX Valašská rally ValMez 2018

      Recent
      By Ivo Nowi Novák19.4.2019

      25. Vančík Rallysprint Kopná 2019

      By Ivo Nowi Novák3.4.2019

      KOWAX Valašská rally ValMez 2019

      By Ivo Nowi Novák6.3.2019

      Testování soutěžních automobilů 2019 Zlín

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý11.2.2019

      RALLY magazín 01 / 2019

      Recent
      By Tomáš Plachý11.2.2019

      RALLY magazín 01 / 2019

      By Tomáš Plachý11.12.2018

      RALLY magazín 10 / 2018

      By Tomáš Plachý1.11.2018

      RALLY magazín 09 / 2018

    RALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1981: Revoluce jménem Audi Quattro
    40 let MS - 1981: Revoluce jménem Audi Quattro

    40 let MS – 1981: Revoluce jménem Audi Quattro

    0
    By Tomáš Plachý on 25.4.2013 Závody

    Rok 1981 se navždy zapsal do análů historie automobilových soutěží. Na scénu vtrhl převratný vůz s pohonem všech kol a silným přeplňovaným motorem.

    <<< 1980 | 1982 >>>

    Doposud si všichni mysleli, že pohon obou náprav je výsadou užitkových vozů a v motoristickém sportu nemají čtyřkolky žádný význam. Proto žádný z výrobců neprotestoval, když FIA upravila technické předpisy, aby německá značka Audi mohla startovat v seriálu MS. Slabé Audi 80 GLE, které se objevilo na několika soutěžích v přecházející sezoně, žádnou nebezpečnou konkurenci neznamenalo.

    Čtyřkolka AUDI přichází

    Jenže v Monte Carlu stály na startu dva vozy Audi Quattro skupiny 4 s pětiválcovými motory o objemu 2,1 litru s turbodmychadlem, o výkonu přes 300 koňských sil. Všechna čtyři poháněná kola dokázala přenést výkon na trať mnohem účinněji než u aut s jedinou hnanou nápravou. Nejmarkantnější to bylo na nezpevněném povrchu.

    40 let MS - 1981: Revoluce jménem Audi Quattro
    Hannu Mikkola vyhrál na lednové Rallye Monte Carlo suverénně šest měřených úseků první etapy a vybudoval si obrovský šestiminutový náskok.

    Už na 14. kilometru jedné vložky dojel a předstihl předloňského vítěze Bernarda Darniche s Lancií Stratos HF. Po 44 kilometrech rychlostní zkoušky Chartreuse byl Fin s quattrem o celé dvě minuty rychlejší než nejbližší konkurent.

    I když Mikkola později odpadl, všichni okamžitě pochopili, že vypukla technická revoluce. Slogan automobilky Audi „Vorsprung durch Technik“ (Náskok prostřednictvím techniky) se potvrdil v praxi. I když vozy byly těžké, měly problémy s nedotáčivostí a přehříváním motoru, nasadily laťku pořádně vysoko. Už při druhém startu ve Švédsku Hannu Mikkola s Audi Quattrem zvítězil.

    Německý tým Audi Sport se během sezony postaral i o druhou senzaci roku.

    Francouzka Michéle Moutonová jako první a doposud jediná žena v historii dokázala v San Remu vyhrát soutěž mistrovství světa. Vatanen útočil s Eskortem na její vedoucí příčku tak dlouho, až ze svého vozu udělal šrot.

    40 let MS - 1981: Revoluce jménem Audi Quattro
    Talentovaný Toivonen s mistrovským Talbotem Sunbeam Lotus zaostal v cíli o 3,5 minuty. Úřadující mistr světa Walter Röhrl se držel po polovině soutěže na druhé příčce, než ho u Porsche 911 SC zradila poloosa. Strhující tempo nevydržela ani převodovka Alenova Fiatu 131 Abarth. Röhrl později o Audi Quattru netaktně prohlásil, že za jeho volant stačí posadit opici, aby vyhrálo…

    Renault 5 Turbo

    Jelikož revoluční quattra trpěla celou řadou „dětských nemocí“ a jejich technická převaha zatím nebyla tolik znát, byla sezona velmi pestrá a vyrovnaná. Ve výsledkových listinách figurovalo devět různých vítězů.

    V Monte Carlu se z prvenství překvapivě radoval francouzský kaskadér Jean Ragnotti s Renaultem 5 Turbo. Také tento vůz byl po technické stránce převratnou novinkou a přispěl ke vzniku pozdější skupiny B.

    Technici Renaultu udělali z malého městského vozu „bombu na kolech“. Zastaralý čtyřválcový motor s ventilovým rozvodem OHV o objemu 1,4 litru osadili turbodmychadlem a přesunuli ho doprostřed před zadní nápravu. R5 Turbo s rozšířeným rozchodem kol byl kompaktní, lehký a hbitý. 265 koní byl dostačující výkon. Zejména na zatáčkovitých asfaltových tratích se jednalo o „vyhrávací“ auto. Renault Sport se v té době bohužel soustředil na Formuli 1 a soutěže obesílal jen velmi sporadicky.

    40 let MS - 1981: Revoluce jménem Audi Quattro
    Tituly pro Talbota a Vatanena

    O světové tituly zatím sváděly bitvu osvědčené vozy Talbot, Datsun a Ford. Staronový tým Peugeot Talbot Sport dostal od koncernu PSA dostatek financí, aby s posádkami Guy Frequelin a Henri Toivonen absolvoval většinu soutěží. Talbot Sunbeam Lotus byl přestavěn do skupiny 4, což znamenalo mírný nárůst výkonu a především další snížení hmotnosti.

    I když Frequelin vyhrál pouze v Argentině, díky řadě umístění na stupních vítězů vybojovala znovuzrozená značka Talbot světový titul. Frequelin, který donedávna pracoval jako šéf úspěšného týmu Citroën Racing, měl navíc obrovskou šanci i na jezdecký titul.

    40 let MS - 1981: Revoluce jménem Audi Quattro
    Ve vyrovnaném souboji s Arim Vatanenem se rozhodovalo až při finálové soutěži na RAC rally. Zatímco Francouz havaroval, mladý Fin vybojoval za volantem Fordu Escort RS druhou příčku a mohl si připít mlékem na titul. V britských lesích dominoval Mikkola, který měl se čtyřkolkou Audi Quattro v cíli 11minutový náskok.

    V seriálu MS se znovu objevil i mladoboleslavský tým s dosluhujícími „stotřicítkami“. Navzdory stále sílící konkurenci zopakoval Václav Blahna v Řecku svůj husarský kousek z roku 1979 a obsadil osmou příčku v celkovém pořadí.

    Výsledky MS 1981

    Značky:
    1. Talbot 117, 2. Datsun 106, 3. Ford 80, 4. Opel 69, 5. Audi a Fiat 63, 7. Renault 61, 8. Toyota 54, 9. Peugeot 37, 10. Lancia 28, 11. Porsche 19, 12. Škoda 8, 13. Dodge 6, 14. Mitsubishi 4

    Jezdci:
    1. Ari Vatanen 96, 2. Guy Frequelin 89, 3. Hannu Mikkola 62, 4. Markku Alén 56, 5. Shekhar Mehta 55, 6. Timo Salonen 40, 7. Henri Toivonen 38, 8. Michèle Moutonová 30, 9. Pentti Airikkala 30, 10. Per Eklund 29, 11. Jean Ragnotti 28, 12. Bernard Darniche 26, 13. Stig Blomqvist 23, 14. Jorge Recalde 22, 15. Anders Kulläng 22


    Převzato z časopisu RALLY 3 / 2013, který právě najdete v distribuční síti.


    Výsledky soutěží 1981

    49. Rallye Automobile de Monte-Carlo (24. – 30. ledna)
    1. Jean Ragnotti – Jean-Marc Andrié (Renault 5 Turbo) 9:55:55
    2. Guy Fréquelin – Jean Todt (Talbot Sunbeam Lotus) 9:58:49
    3. Jochi Kleint – Gunter Wanger (Opel Ascona 400) 10:02:54

    31. International Swedish Rally (13. – 15. února)
    1. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro) 3:48:07
    2. Ari Vatanen – David Richards (Ford Escort RS1800) 3:50:00
    3. Pentti Airikkala – Risto Virtanen (Ford Escort RS1800) 3:51:47

    15. Rallye de Portugal Vinho do Porto (4. – 7. března)
    1. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Fiat 131 Abarth) 8:27:26
    2. Henri Toivonen – Fred Gallagher (Talbot Sunbeam Lotus) 8:36:36
    3. Björn Waldegard – Hans Thorszelius (Toyota Celica 2000GT) 8:43:47

    29. Safari Rally (16. – 20. dubna)
    1. Shekhar Mehta – Mike Doughty (Datsun Violet GT) + 3:39 min pen.
    2. Rauno Aaltonen – Lofty Drews (Datsun Violet GT) + 3:44 min pen.
    3. Mike Kirkland – Dave Haworth (Datsun 160J) + 4:51 min pen.

    25. Tour de Corse – Rallye de France (30. dubna – 2. května)
    1. Bernard Darniche – Alain Mahé (Lancia Stratos HF) 14:26.23
    2. Guy Fréquelin – Jean Todt (Talbot Sunbeam Lotus) 14:42:25
    3. Tony Pond – Ian Grindrod (Datsun Violet GT) 14:45:29

    28. Acropolis Rally (1. – 4. června)
    1. Ari Vatanen – David Richards (Ford Escort RS1800) 13:17:25
    2. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Fiat 131 Abarth) 13:22:00
    3. Attilio Bettega – Maurizio Perissinot (Fiat 131 Abarth) 13:25:19

    3. Rally Codasur Argentina (18. – 23. července)
    1. Guy Fréquelin – Jean Todt (Talbot Sunbeam Lotus) 14:22:52
    2. Shekhar Mehta – Mike Doughty (Datsun Violet GT) 15:01:04
    3. Jorge Recalde – Jorge del Bouno (Datsun 160J) 16:01:19

    3. Marlboro Rallye do Brasil (6. – 8. srpna)
    1. Ari Vatanen – David Richards (Ford Escort RS1800) 9:39:40
    2. Guy Fréquelin – Jean Todt (Talbot Sunbeam Lotus) 9:48:11
    3. Domingo De Vitta – Daniel Muzio (Ford Escort RS) 10:19:46

    31. 1000 Lakes Rally (28. – 30. srpna)
    1. Ari Vatanen – David Richards (Ford Escort RS1800) 4:07:27
    2. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Fiat 131 Abarth) 4:08:26
    3. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro) 4:10:19

    23. Rallye Sanremo (5. – 10. října)
    1. Michèle Moutonová – Fabrizia Ponsová (Audi Quattro) 8:05:50
    2. Henri Toivonen – Fred Gallagher (Talbot Sunbeam Lotus) 8:09:15
    3. Antonio Fassina – Rudy Roberto Dalpozzo (Opel Ascona 400) 8:12:08

    13. Rallye Côte d’Ivoire (26. – 31. října)
    1. Timo Salonen – Seppo Harjanne (Datsun Violet GT) + 9:57 min pen.
    2. Per Eklund – Ragnar Spjuth (Toyota Celica 2000GT) + 11:09 min pen.
    3. Shekhar Mehta – Mike Doughty (Datsun Violet GT) + 11:22 min pen.

    30. Lombard RAC Rally (22. – 25. listopadu)
    1. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Audi Quattro) 8:30:00
    2. Ari Vatanen – David Richards (Ford Escort RS1800) 8:41:05
    3. Stig Blomqvist – Björn Cederberg (Talbot Sunbeam Lotus) 8:43:36

    40 let MS - 1981: Revoluce jménem Audi Quattro
    40 let MS - 1981: Revoluce jménem Audi Quattro
    40 let MS Ari Vatanen Audi Hannu Mikkola Henri Toivonen historie soutěží Lancia Michéle Mouton Peugeot Renault 5 Turbo seriál škoda 130 RS Talbot Václav Blahna Walter Röhrl WRC závody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tomáš Plachý

    Related Posts

    Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio

    16. Revival Rally Club Valpantena 2018

    RALLY magazín 09 / 2018

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
    • Recenze
    • Nejlépe hodnocené
    8.0
    By Ivo Nowi Novák1.3.2019

    Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

    9.8
    By Ivo Nowi Novák29.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy

    8.0
    By Ivo Nowi Novák16.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2018 – Veni, vidi, vici

    9.9
    By Roman Fluxa4.9.2011

    Ford Evos Concept

    9.8
    By Ivo Nowi Novák29.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy

    9.5
    By Jiří Dokulil2.12.2011

    Spokojenější bratříček „velkého“ seriálu

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum rally cestovní automobily Crosscountry design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino seriál Slovensko spolujezdci Star rally historic Zlín Subaru technika trekker týmy Velká Británie Volkswagen vozy WRC výstavy a srazy WRC závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    • Sitemap
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    Copyright 2010-2019 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.