RALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Aktuálně
    • Historic Vltava rallye 2019 zná své favority
    • 25. Vančík Rallysprint Kopná 2019
    • Rallye Praha revival 2019 startuje
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2019
    • Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio
    • Testování soutěžních automobilů 2019 Zlín
    • Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína
    • Schneerosen rallye 2019
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Automobily
      4. Lifestyle
      Featured
      By Zdeněk Weiser24.4.2019

      Historic Vltava rallye 2019 zná své favority

      Recent
      By Zdeněk Weiser24.4.2019

      Historic Vltava rallye 2019 zná své favority

      By Zdeněk Weiser11.4.2019

      Rallye Praha revival 2019 startuje

      By Ivo Nowi Novák13.3.2019

      Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio

    • Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák26.3.2018

      KOWAX Valašská rally ValMez 2018

      Recent
      By Ivo Nowi Novák19.4.2019

      25. Vančík Rallysprint Kopná 2019

      By Ivo Nowi Novák3.4.2019

      KOWAX Valašská rally ValMez 2019

      By Ivo Nowi Novák6.3.2019

      Testování soutěžních automobilů 2019 Zlín

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý11.2.2019

      RALLY magazín 01 / 2019

      Recent
      By Tomáš Plachý11.2.2019

      RALLY magazín 01 / 2019

      By Tomáš Plachý11.12.2018

      RALLY magazín 10 / 2018

      By Tomáš Plachý1.11.2018

      RALLY magazín 09 / 2018

    RALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1980: Röhrl versus Alen

    40 let MS – 1980: Röhrl versus Alen

    0
    By Tomáš Plachý on 25.4.2013 Závody

    Po roční přestávce se do seriálu MS naplno vrátil turínský tým s vozy Fiat 131 Abarth. Opakování soubojů z konce sedmdesátých let s jezdci značky Ford se však bohužel neopakovalo.

    <<< 1979 | 1981 >>>

    Britský tým přenechal po zisku titulu aktivity soukromému týmu Davida Suttona, který nasazoval Mikkolu a jeho divokého krajana Ariho Vatanena jen na vybraných soutěžích. Mezi 12 rally v kalendáři se poprvé objevila Argentinská rally. Horské úseky v Andách, kde atmosférické motory ztrácely dech, byly pro všechny startující velkou výzvou. Na nátlak výrobců zredukovala FIA počet soutěží započítávaných do MS značek na 10. Ve Švédsku a Finsku se tentokrát závodilo pouze o jezdecké body. Zajímavé je, že do listiny vítězů se v roce 1980 zapsalo 7 značek. To je v dnešní době naprosto nemyslitelné. Vedle Fiatu, který dominoval na pěti soutěžích, najdeme na nejvyšších příčkách vozy Ford Escort RS, Datsun 160 J, Mercedes 500 SLC, soukromé Porsche 911 SC a dvě novinky Opel Ascona 400 a Talbot Sunbeam Lotus.

    Nejzajímavějším momentem byly interní souboje obou hvězd týmu Fiat Waltera Röhrla a Markku Alena. Finský jezdec nesl angažmá německého jezdce velmi nelibě. Po pěti letech v italských službách se považoval za jednoznačnou týmovou jedničku. V prestižním duelu s bavorským „vetřelcem“ však pokaždé prohrál. Ačkoliv si Alen dělal na začátku sezony nároky na jezdecký titul, dokázal zvítězit pouze doma ve Finsku, kde Röhrl nestartoval. Jeho kolega naopak vyhrál nejen úvodní Rallye Monte Carlo, ale i další tři soutěže, v Portugalsku, Argentině a San Remu. Walter Röhrl získal s velkým náskokem svůj první titul mistra světa. Automobilka Fiat slavila zejména jeho zásluhou světové vavříny v hodnocení značek už potřetí ve čtyřech letech. Vztahy v týmu však byly tak napjaté, že bavorský dlouhán odmítl startovat na RAC rally a podepsal smlouvu u Mercedesu. Brzy se ukázalo, že to byl krok vedle, protože německý prestižní tým se na přelomu roku rozhodl starty v seriálu MS ukončit a Röhrl se celou následující sezonu prakticky nesvezl.

    Bitvou roku mezi Alenem a Röhrlem se stala Portugalská rally. Finský jezdec soutěž v minulosti už třikrát vyhrál a považoval se za jediného favorita. Walter Röhrl však jeho „domovské právo“ neuznával a počtvrté ho vyhrát nenechal. Alen měl během soutěže problémy s diferenciálem a ztratil 5 minut. Přesto na vedoucího jezdce neustále útočil. Šéf týmu Daniele Audetto byl z bratrovražedného souboje „na nervy“, ale týmovou režii neurčil. Oba jezdci se nadále přetahovali o vítězství v jednotlivých vložkách, ačkoliv většina konkurence vypadla a na prvních dvou místech měli obrovský náskok. Na obávaných nočních vložkách v Arganilu padla mlha . Röhrl, který slavil třiatřicáté narozeniny, se rozhodl dát svému dotěrnému soupeři za vyučenou. Za minimální viditelnosti dokázal Alena na čtyřicetikilometrové zkoušce porazit o více než 4,5 minuty. Deklasovaný soupeř konečně „dal pokoj“ a smířil se s druhou příčkou.

    Nové vozy vystrkují růžky

    Po několika letech paběrkování se na scénu vrátila německá značka Opel. Tým homologoval ve skupině 4 velmi perspektivní vůz Opel Ascona 400. Jednalo se o osvědčenou koncepci vozu s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Základem úspěchu byl silný šestnáctiventilový motor o objemu 2,4 litru, který disponoval výkonem 270 koní. Jezdci Opel Euro Teamu Anders Kulläng a Jochi Kleint debutovali v Monte Carlu. Při druhém startu na Švédské rally domácí Kulläng dokonce zvítězil. Zkušený Švéd se blýskl několika nejrychlejšími časy i na dalších soutěžích v Řecku a na RAC rally, ale svůj úspěch už nezopakoval. Na Britských ostrovech vedl ještě po polovině soutěže, ale po několika defektech klesl až na pátou příčku.

    Druhým příjemným překvapením byl Talbot Sunbeam Lotus. Také u britského týmu byl hlavní devizou silný motor. V tomto případě se jednalo o pohonnou jednotku renomovaného výrobce sportovních vozů Lotus o objemu 2,2 litru a výkonu 250 k. Vedle vyspělého podvozku byla dalším kladem kompaktního vozu nízká hmotnost 920 kg. Mladičký Henri Toivonen překvapivě vyhrál prestižní RAC rally v britských lesích a po osmi letech ukončil sérii vítězství escortů. V té době se 24letý Toivonen stal historicky nejmladším vítězem soutěže MS.

    Za zmínku stojí i japonské týmy. Datsun se pokoušel homologovat model Violet 160J GT s šestnáctiventilovou hlavou motoru, ale FIA potvrdila výrobu 400 exemplářů až na konci sezony. I se slabšími osmiventilovými motory dosáhla značka několika pozoruhodných výsledků. Vedle dalšího triumfu Shekhara Mehty na Rally Safari přidal druhé vítězství Timo Salonen na Novém Zélandě. Značka Datsun nakonec skončila v tabulce MS stejně jako o rok dříve na druhé příčce.

    Toyota Team Europe se přestěhoval do německého Kolína nad Rýnem. Model Celica GT RA40 disponoval čtyřventilovou technikou už od závěru sezony 1979, ale vozy byly poruchové a jezdci na žádné významné úspěchy nedosáhli.


    Převzato z časopisu RALLY 3 / 2013, který právě najdete v distribuční síti.


    Výsledky MS 1980

    Značky:
    1. Fiat 120, 2. Datsun 93, 3. Ford 90, 4. Mercedes 79, 5. Opel 71, 6. Talbot 49, 7. Toyota 32, 8. Peugeot 30, 9. Porsche 28, 10. Lancia 20, 11. Vauxhall 16, 12. Volkswagen 14, 13. Renault 12, 14. Triumph 9, 15. Mitsubishi 9, 16. FSO 2

    Jezdci:
    1. Walter Röhrl 118, 2. Hannu Mikkola 64, 3. Björn Waldegard 63, 4. Ari Vatanen 50, 5. Anders Kulläng 48, 6. Markku Alén 47, 7. Timo Salonen 45, 8. Guy Fréquelin 34, 9. Shekhar Mehta 30, 10. Henri Toivonen 28, 11. Per Eklund 27, 12. Jean-Luc Thérier 20, 13. Vic Preston, jr. 20, 14. Jorge Recalde 18, 15. Björn Johansson 18

    Výsledky sezony 1980

    48. Rallye Automobile de Monte-Carlo (19. – 25. ledna)
    1. Walter Röhrl – Christian Geistdörfer (Fiat 131 Abarth) 8:42:20
    2. Bernard Darniche – Alain Mahé (Lancia Stratos HF) 8:52:58
    3. Björn Waldegard – Hans Thorszelius (Fiat 131 Abarth) 8:53:48

    30. International Swedish Rally (15. – 17. února)
    1. Anders Kulläng – Bruno Berglund (Opel Ascona 400) 4:17:52
    2. Stig Blomqvist – Björn Cederberg (Saab 99 Turbo) 4:19:22
    3. Björn Waldegard – Hans Thorszelius (Fiat 131 Abarth) 4:21:39

    14. Rallye de Portugal Vinho do Porto (4. – 9. května)
    1. Walter Röhrl – Christian Geistdörfer (Fiat 131 Abarth) 8:45:35
    2. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Fiat 131 Abarth) 8:59:54
    3. Guy Fréquelin – Jean Todt (Talbot Sunbeam Lotus) 9:16:04

    28. Safari Rally (3. – 7. dubna)
    1. Skekhar Mehta – Mike Doughty (Datsun 160J) + 3:27 min pen.
    2. Rauno Aaltonen – Lofty Drews (Datsun 160J) + 4:02 min pen.
    3. Vic Preston jr. – John Lyall (Mercedes 450 SLC 5.0) + 5:07 min pen.

    27. Acropolis Rally (25. – 29. května)
    1. Ari Vatanen – David Richards (Ford Escort RS1800) 12:55:44
    2. Timo Salonen – Seppo Harjanne (Datsun 160J) 12:58:26
    3. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Fiat 131 Abarth) 13:02:48

    2. Rally Codasur (19. – 24. července)
    1. Walter Röhrl – Christian Geistdörfer (Fiat 131 Abarth) 12:48:36
    2. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Mercedes 500 SLC) 13:04:35
    3. Carlos Reutemann – Mirko Perissutti (Fiat 131 Abarth) 13:35.26

    30. 1000 Lakes Rally (29. – 31. srpna)
    1. Markku Alén – Ilkka Kivimäki (Fiat 131 Abarth) 4:24:11
    2. Ari Vatanen – David Richards (Ford Escort RS1800) 4:25:07
    3. Per Eklund – Hans Sylvan (Triumph TR 7 V8) 4:35:25

    11. Motogard Rally of New Zealand (13. – 17. září)
    1. Timo Salonen – Seppo Harjanne (Datsun 160J) 12:06:57
    2. Walter Röhrl – Christian Geistdörfer (Fiat 131 Abarth) 12:09:38
    3. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Mercedes 500 SLC) 12:29:22

    22. Rallye Sanremo (6. – 11. října)
    1. Walter Röhrl – Christian Geistdörfer (Fiat 131 Abarth) 10:22:42
    2. Ari Vatanen – David Richards (Ford Escort RS1800) 10:29:17
    3. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Ford Escort RS) 10:36:52

    24. Tour de Corse – Rallye de France (24. – 25. října)
    1. Jean-Luc Thérier – Michel Vial (Porsche 911 SC) 14:51:43
    2. Walter Röhrl – Christian Geistdörfer (Fiat 131 Abarth) 15:02:06
    3. Alain Coppier – Josépha Laloz (Porsche 911 SC) 15:17:21

    29. Lombard RAC Rally (16. – 19. listopadu)
    1. Henri Toivonen – Paul White (Talbot Sunbeam Lotus) 8:17:33
    2. Hannu Mikkola – Arne Hertz (Ford Escort RS1800) 8:22:09
    3. Guy Fréquelin – Jean Todt (Talbot Sunbeam Lotus) 8:31:24

    12. Rallye Marlboro Côte d’Ivoire (9. – 14. prosince)
    1. Björn Waldegard – Hans Thorszelius (Mercedes 500 SLC) + 2:36 min pen.
    2. Jorge Recalde – Nestor Straimel (Mercedes 500 SLC) + 3:47 min pen.
    3. Alain Ambrosino – Jean-Robert Bureau (Peugeot 504 V6) + 5:17 min pen.

    40 let MS historie soutěží Lancia Peugeot seriál WRC závody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tomáš Plachý

    Related Posts

    Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio

    RALLY magazín 09 / 2018

    S Eifel Rallye Festival 2018 vzhůru do oblak – 1.část

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
    • Recenze
    • Nejlépe hodnocené
    8.0
    By Ivo Nowi Novák1.3.2019

    Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

    9.8
    By Ivo Nowi Novák29.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy

    8.0
    By Ivo Nowi Novák16.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2018 – Veni, vidi, vici

    9.9
    By Roman Fluxa4.9.2011

    Ford Evos Concept

    9.8
    By Ivo Nowi Novák29.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy

    9.5
    By Jiří Dokulil2.12.2011

    Spokojenější bratříček „velkého“ seriálu

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum rally cestovní automobily Crosscountry design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino seriál Slovensko spolujezdci Star rally historic Zlín Subaru technika trekker týmy Velká Británie Volkswagen vozy WRC výstavy a srazy WRC závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    • Sitemap
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    Copyright 2010-2019 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.