RALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Aktuálně
    • Historic Vltava rallye 2019 zná své favority
    • 25. Vančík Rallysprint Kopná 2019
    • Rallye Praha revival 2019 startuje
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2019
    • Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio
    • Testování soutěžních automobilů 2019 Zlín
    • Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína
    • Schneerosen rallye 2019
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Automobily
      4. Lifestyle
      Featured
      By Zdeněk Weiser24.4.2019

      Historic Vltava rallye 2019 zná své favority

      Recent
      By Zdeněk Weiser24.4.2019

      Historic Vltava rallye 2019 zná své favority

      By Zdeněk Weiser11.4.2019

      Rallye Praha revival 2019 startuje

      By Ivo Nowi Novák13.3.2019

      Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio

    • Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák26.3.2018

      KOWAX Valašská rally ValMez 2018

      Recent
      By Ivo Nowi Novák19.4.2019

      25. Vančík Rallysprint Kopná 2019

      By Ivo Nowi Novák3.4.2019

      KOWAX Valašská rally ValMez 2019

      By Ivo Nowi Novák6.3.2019

      Testování soutěžních automobilů 2019 Zlín

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý11.2.2019

      RALLY magazín 01 / 2019

      Recent
      By Tomáš Plachý11.2.2019

      RALLY magazín 01 / 2019

      By Tomáš Plachý11.12.2018

      RALLY magazín 10 / 2018

      By Tomáš Plachý1.11.2018

      RALLY magazín 09 / 2018

    RALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Automobily»Zajímavé vozy startovní listiny STAR RALLY

    Zajímavé vozy startovní listiny STAR RALLY

    0
    By Redakce RL.CZ on 24.8.2011 Automobily

    Čtvrtý ročník Star rally přivítá ve Zlíně celou řadu dalších zajímavých soutěžních vozů z minulého století, které psaly historii rallysportu zejména v osmdesátých a devadesátých letech.

    Prim hrají italští jezdci s Lanciemi Delta Integrale, které několik let ovládaly skupinu A. Atraktivní podívanou nabídnou vozy BMW M3, Mercedes 190 E 2,3-16 a Ford Sierra RS Cosworth s pohonem zadních kol. Pojďme si podrobně představit ty nejzajímavější.

    Lancia Delta HF Integrale

    Většina zahraničních účastníků přijíždí z Itálie a tři posádky jsou přihlášeny s vozy Lancia Delta HF Integrale.

    Lancia sklízela se svou Deltou S4 skupiny B řadu úspěchů a konec královské kategorie ji tvrdě zasáhl. Své vůdčí role v MS se ovšem Italové nehodlali vzdát. Na rozdíl od konkurence měli ve výrobním programu vůz se silným dvoulitrovým motorem s turbodmychadlem a pohonem všech kol, který dokázali homologovat do skupiny A (série 5000 kusů). Podobně jako předchozí soutěžní ikony Lancia Stratos a Lancia Delta S4 dominovala Delta HF 4WD už při své premiéře na Rallye Monte Carlo 1987 a během první sezony vyhráli tovární jezdci Biasion, Kankkunen a Alen osm soutěží MS.

    Navzdory dominantnímu postavení na soutěžní scéně Lancia neusnula na vavřínech a už na Frankfurtském autosalonu 1987 představila Deltu HF Integrale. Inovovaný vůz měl mnohem dravější vzhled. Rozšířené blatníky a nový přední nárazník odstranily dosavadní problém s omezeným prostorem pro kola a jejich propérováním. Spolu s širším rozchodem to pomohlo především jízdním vlastnostem na asfaltu. Na přední nápravu navíc mohly být namontovány kotoučové brzdy většího průměru. Rozměrnější intercooler a výkonnější turbodmychadlo vyžadovaly větší nasávací otvory pro přívod chladicího vzduchu. Výkon motoru se vyšplhal až na hodnotu 295 k. Výraznou novinkou byla homologace šestistupňové převodovky ZF.

    Na sklonku osmdesátých let přišel na řadu šestnáctiventilový motor a výkon se neoficiálně přehoupl přes hranici 300 koňských sil. Značka Lancia získala v letech 1987 – 92 dosud nepřekonanou sérii šesti titulů mistra světa.

    Na barumce slavily italské lancie dvě vítězství zásluhou Franze Wittmanna. Rakušan přijel v roce 1988 do Gottwaldova díky vítězství na Rally Nový Zéland jako prioritní jezdec A a s prestižním startovním číslem 1 vyjel jako první i na cílovou rampu. Prvenství obhájil o rok později, kdy pokořil Baumschladera s polotovárním VW Golf. V dalších letech se s novějšími evolucemi lancií objevila celá řada favorizovaných jezdců, ale na vítězství už žádný z nich nedosáhl.

    BMW M3

    Rakušan Niki Glisic startoval už loni a jeho „bavorák“ patří k nejatraktivnějším vozům celého startovního pole.

    V roce 1986 představilo BMW v rámci oblíbené trojkové řady E30 sportovní model M3 (M = Motosport) s vysokokarátovým motorem, upraveným podvozkem a agresivním vzhledem. Bavorská značka měla bohaté zkušenosti se závody cestovních vozů a „emtrojka“ dostala do vínku geny závodního auta. Ačkoliv vysokokarátový motor pracoval ve vyšších otáčkách než je pro soutěžní vozy obvyklé, s jeho spolehlivostí nebyly žádné problémy.

    Zásluhou Francouze Bernarda Beguina má vůz na kontě vítězství na Tour de Corse 1987. Bylo to jedno z posledních vítězství vozu s atmosférickým motorem v MS, navíc v soukromé režii.

    Blok motoru řadového šestnáctiventilového čtyřválce vycházel z osvědčeného dvoulitru z modelů 2002 a 320, ale byl převrtán na zdvihový objem 2,3 litru. Architektura ventilového rozvodu byla převzata z šestiválce kupé BMW M1. První sériová verze nabízela 215 koňských sil, výkon soutěžní verze se těsně přibližoval hranici 300 k. Náboje kol a přední brzdové třmeny pocházely z vyšší řady 5, kotoučové brzdy impozantního průměru 332/ 304 mm dokázaly lehký vůz bezpečně zastavit.

    K dispozici byla pětistupňová a později i šestistupňová převodovka Getrag, přenos krouticího momentu zajišťovala dvoukotoučová spojka. Jediným handicapem zůstala absence pohonu všech kol.

    Mnichovská značka BMW měla šanci na vítězství na Barum rally pouze jednou v roce 1990. Špičkový holandský jezdec John Bosch k nám přivezl ostrou „emtrojku“ a svedl vyrovnaný souboj se Sundströmem. Zkušený Fin využil pohonu všech kol a Bosche s BMW M3 porazil téměř o celou minutu.

    Mercedes 190E 2.3-16

    S číslem 6 figuruje ve startovní listině mercedes Raffaele Bonardiho. Zatím posledním nositelem hrdé třícípé hvězdy na tratích automobilových soutěží byl model 190E 2.3-16 upravený pro skupinu A. Jednalo se o reakci Mercedesu na úspěšný konkurenční vůz BMW M3, určený především pro okruhové závody cestovních vozů. „Malý“ mercedes byl osazen netradičně čtyřválcovým šestnáctiventilovým motorem o objemu 2,3 litru a výkonu 220 koní. Díky klasické koncepci s pohonem zadních kol byl vůz na každé soutěži velkou atrakcí. Stuttgartská automobilka však se soutěžním projektem neměla nic společného.

    Mohutný mercedes byl nejen na barumce bílou vránou, ale na start emigranta Petera Holuba v roce 1987 diváci vzpomínají dodnes. Na úvodní rychlostní zkoušce šokoval konkurenci druhým časem, na následující vložce šel se svým robustním vozem dokonce do čela! Jeho souboj s pozdějším vítězem Ferjanczem se čtyřkolkou Audi Quattro Coupé bohužel skončil po problémech s tlumiči pérování.

    Ford Sierra RS Cosworth

    Ital Stefano Taddei představí další špičkový vůz skupiny A z konce osmdesátých let. Značka Ford se v roce 1987 vrhla do seriálu MS po hlavě. Pro skupinu A dokonce připravila hned dva vozy na bázi rodinného modelu Sierra. Čtyřkolce XR 4 x 4 však scházel výkonný motor, Cosworth RS naopak handicapoval pohon zadní nápravy. Celé tři roky trvalo, než se konstruktérům podařilo postavit auto schopné konkurovat Lancii Delta.

    O premiérové a zároveň jediné vítězství Sierry Cosworth RS v MS se postaral Auriol, když triumfoval na Korsice. Ford byl v roce 1988 zároveň jedinou značkou, která dokázala narušit hegemonii Lancie. V té době už bylo nad slunce jasné, že bez pohonu všech kol není možné pomýšlet na přední umístění a v Borehamu se soustředili na vývoj konkurenceschopné čtyřkolky.

    Toužebně očekávaná symbioza výkonného motoru cosworth (300 koní) s moderním převodovým ústrojím 4 x 4 se v roce 1990 konečně stala realitou. Nová zbraň byla postavena na bázi čtyřdveřového sedanu Sierra Sapphire. Hlavní novinkou bylo samozřejmě převodové ústrojí. Impozantní sedmistupňová rychlostní skříň MS90 byla připravena i pro eventuální použití v poloautomatickém režimu. Jednička však sloužila výhradně k rozjezdu. Permanentní pohon všech kol navazoval na předchozí modely 200 RS a Sierra XR 4 x 4, mechanické diferenciály byly doplněny viskozní spojkou.

    „Cossie“ se v Gottwaldově objevily hned s nástupem vozů skupiny A v roce 1987. Nejlépe si za volantem Fordu Sierra RS Cosworth dařilo sympatickému Rakušanovi Sewi Hopferovi, který dojel v roce 1989 čtvrtý v celkovém pořadí. O dva roky později tragicky zahynul při dopravní nehodě. V témže roce se shodou okolností značka Ford zásluhou Belgičana Snijerse poprvé radovala z vítězství. Jednalo se však už o novou generaci Sierry 4×4 s pohonem všech kol.

    BMW Ford historické automobily Lancia Mercedes Star rally historic Zlín závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Redakce RL.CZ

    Related Posts

    Historic Vltava rallye 2019 zná své favority

    Rallye Praha revival 2019 startuje

    Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
    • Recenze
    • Nejlépe hodnocené
    8.0
    By Ivo Nowi Novák1.3.2019

    Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

    9.8
    By Ivo Nowi Novák29.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy

    8.0
    By Ivo Nowi Novák16.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2018 – Veni, vidi, vici

    9.9
    By Roman Fluxa4.9.2011

    Ford Evos Concept

    9.8
    By Ivo Nowi Novák29.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy

    9.5
    By Jiří Dokulil2.12.2011

    Spokojenější bratříček „velkého“ seriálu

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum rally cestovní automobily Crosscountry design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino seriál Slovensko spolujezdci Star rally historic Zlín Subaru technika trekker týmy Velká Británie Volkswagen vozy WRC výstavy a srazy WRC závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    • Sitemap
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    Copyright 2010-2019 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.