Při neúčasti Honzy Kopeckého bude největším favoritem nadcházející Rally Bohemia lídr seriálu IRC a čerstvý vítěz domácí Ypres rally Freddy Loix.
Zkušený čtyřicetiletý Belgičan sice startuje v Mladé Boleslavi poprvé, ale na českých tratích není žádným nováčkem. Na svém kontě má už dvě vítězství ze zlínské Barum rally. Poprvé se u nás objevil v roce 2007. Se soukromým Fiatem Punto S2000 naskočil do rozjetého seriálu IRC a okamžitě se zařadil mezi kandidáty na nejvyšší příčky. Vyhrál sobotní etapu, ale druhý den ve sjezdu do Vlčkové urazil kolo a musel vzdát. Na místo činu se vrátil o rok později s Peugeotem 207 S2000 týmu Kronos Racing. Tentokrát už nezaváhal a zvítězil. Ani v roce 2009 ve Zlíně nechyběl, ale v obhajobě prvenství mu zabránila technická porucha „dvěstěsedmičky". Počtvrté startoval na barumce loni, tentokrát už s tovární Škodou Fabia S2000. Po smolné havárii Jana Kopeckého mu spadlo do klína další vítězství.
„Fast Freddy", jak Loixovi přezdívají jeho početní fanoušci, je letos hlavním kandidátem na titul IRC. V interkontinentálním seriálu závodí pátou sezonu a se sedmi vítězstvími na kontě je spolu s Hänninenem nejúspěšnějším jezdcem. Na titul sahal už třikrát, ale pokaždé se musel sklonit před svými soupeři nebo týmovými kolegy. Letos má v ruce všechny trumfy a sedmým vítězstvím na Ypres rally dokázal, že je v nejlepší formě.
Svoji dlouhou jezdeckou kariéru zahájil sympatický Belgičan v patnácti letech na motokárách. Ve dvaceti si pořídil soutěžní Lancii Deltu skupiny N, kterou záhy vyměnil za produkční Mitsubishi Galant VR4. Zásadním mezníkem jeho kariéry byl rok 1993, kdy se stal členem týmu Marlboro World Championship. Po vzoru svého krajana Bruna Thiryho usedl za volant Opelu Astra GSi a v barvách movitého cigaretového sponzora začal sbírat cenné zkušenosti na světových soutěžích v rámci Formule 2, vozů s pohonem jedné nápravy. Dalším významným milníkem byl rok 1996, kdy Loix přesedlal na Toyotu Celicu GT-Four a později novou Corollu WRC. Blýskl se několika senzačními výsledky na světových soutěžích. Především v Portugalsku a ve Španělsku, kde se umístil na stupních vítězů. To ho vyneslo do továrního týmu Mitsubishi po bok fenomenálního Tommi Mäkinena. Po těžké havárii na východoafrické Rally Safari se však zranil a hrál druhé housle. V japonském týmu se trápil plné tři sezony. Štěstí mu nepřinesl ani odchod do týmu Hyundai. Při premiéře s novým Accentem WRC v Monte Carlu narazil do zábradlí mostu a zlomil si nohu. Korejci své účinkování v mistrovství světa koncem roku 2003 odpískali a Loix pomalu pomýšlel na konec své kariéry.
Do rallysportu se Freddy Loix nečekaně vrátil v roce 2007, kdy za volantem turínského Punta S2000 nahradil Pietera Tsjoena. Seriál IRC se stal pro Loixe druhou životní šancí. Ostřílený Belgičan potvrdil, že ze svého jezdeckého umění nic nezapomněl a soustavně patří k největším kandidátům na vítězství. Na letošní bohemce má velké ambice navázat na tradici svých krajanů Droogmanse, Snijerse, Thiryho a Souleta, kteří v Mladé Boleslavi v minulosti zvítězili.
Vizitka Freddyho Loixe
Narozen 10. 11. 1970, Tongres, Belgie
První start: 1998 (Lancia Delta HF)
Největší úspěchy:
Portugalsko 1997, MS (2. místo – Toyota Celica GT-Four)
Portugalsko 1998, MS (3. místo – Toyota Corolla WRC)
Katalánsko 1998, MS (2. místo – Toyota Corolla WRC)
Ypres 2008, IRC (1. místo – Peugeot 207 S2000)
Barum 2008, IRC (1. místo – Peugeot 207 S2000)
Valais 2008, IRC (1. místo – Peugeot 207 S2000)
Ypres 2010, IRC (1. místo – Škoda Fabia S2000)
Madeira 2010, IRC (1. místo – Škoda Fabia S2000)
Barum 2010, IRC (1. místo – Škoda Fabia S2000)
Ypres 2011, IRC (1. místo – Škoda Fabia S2000)