RALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Aktuálně
    • Historic Vltava rallye 2019 zná své favority
    • 25. Vančík Rallysprint Kopná 2019
    • Rallye Praha revival 2019 startuje
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2019
    • Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio
    • Testování soutěžních automobilů 2019 Zlín
    • Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína
    • Schneerosen rallye 2019
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Automobily
      4. Lifestyle
      Featured
      By Zdeněk Weiser24.4.2019

      Historic Vltava rallye 2019 zná své favority

      Recent
      By Zdeněk Weiser24.4.2019

      Historic Vltava rallye 2019 zná své favority

      By Zdeněk Weiser11.4.2019

      Rallye Praha revival 2019 startuje

      By Ivo Nowi Novák13.3.2019

      Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio

    • Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák26.3.2018

      KOWAX Valašská rally ValMez 2018

      Recent
      By Ivo Nowi Novák19.4.2019

      25. Vančík Rallysprint Kopná 2019

      By Ivo Nowi Novák3.4.2019

      KOWAX Valašská rally ValMez 2019

      By Ivo Nowi Novák6.3.2019

      Testování soutěžních automobilů 2019 Zlín

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý11.2.2019

      RALLY magazín 01 / 2019

      Recent
      By Tomáš Plachý11.2.2019

      RALLY magazín 01 / 2019

      By Tomáš Plachý11.12.2018

      RALLY magazín 10 / 2018

      By Tomáš Plachý1.11.2018

      RALLY magazín 09 / 2018

    RALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Závody»Rallylegend – Valle di Teva aneb vzpomínky prachem zaváté

    Rallylegend – Valle di Teva aneb vzpomínky prachem zaváté

    0
    By Ivo Nowi Novák on 26.9.2017 Journal, Lifestyle, Závody

    Třetí nejmenší stát Evropy a pátý nejmenší stát světa bude letos hostit nejvyšší koncentraci bývalých Mistrů světa v rally na jeden metr čtvereční v celém širém vesmíru. Ano, Rallylegend 2017 už přešlapují za dveřmi. Zatímco organizátoři postupně přidávají nová a nová jména legendárních jezdců na téměř létajících strojích, já se jal ve slabé chvilce jednoho deštivého odpoledne brouzdat archivem fotografií ze svých dřívějších sanmarinských návštěv a trochu si zavzpomínat.

    Naše poprvé

    Do „Marína“ jsme premiérově vyrazili říjnu roku dvoutisícíhosedmého. Byla to cesta do neznáma. Poprvé jsme měli možnost vidět na vlastní bulvy techniku a jezdce, které jsme do té doby znali pouze ze zrnitých fotek časopisu Světa motorů či z pohyblivých obrázků „vypálených“ na tisíckrát přetočených VéHáeSkách. Zatímco dnes je složení publika 50:50 (Itálie vs. Česko), v pravěku roku dvasedm jsme se v okolí sportovní haly a stadionu čutálistů v Serravalle domluvili česky pouze mezi sebou. Diváků bylo jako do mariáše a celá akce se odehrávala v jakési komorní atmosféře.

    Složení rychlostních testů doznalo v průběhu let několika změn. Stálicí zůstává pouze shakedownová „I Laghi“, průmyslová „The Legend“ nebo nádherná „La Casa“ – opravdu náročná erzeta s měnícím se rytmem vinoucí se přes tři údolí.

    Atmosféra tu bývá úžasná – a to mi jistě potvrdí všichni, kdo kdy na „Kaze“ byli. Davy tifosi ženou jezdce pokřiky a máváním, popíjejí pivo a víno, pojídají pršut, na obrovské vatře pálí palety, popřípadě provozují ohňostroje. Vrcholem všech kejklí je okamžik, kdy doprostřed louky přinesou motor kdoví z čeho (upevněný v trubkovém rámu) a tůrují jej do bezvědomí. Mamma mia!

    Vzpomínky nejen prachem zaváté…

    Jen dvakrát v historii Rallylegend překročily posádky státní hranice San Marina, aby se mohli na horké italské půdě sklouznout na rychlostním testu „Valle di Teva“. Že vám toto jméno nic neříká?

    No, je pravda, že najít cestu ke startu vložky je dodnes poměrně zapeklitým úkolem i pro GPS navigaci vyšší střední třídy. Nachází se v kraji, kde lišky dávají „buona notte“. Malé vesničky v rozvrásněné krajině obklopují pole na tak strmých srázech, že jejich obdělávání je možné pouze malými buldozery. A to beze srandy.

    Valle di Teva – Lancia 037 Rally

    Zajímavostí je, že v roce 1979 se právě tato erzeta jela jako součást jedné z etap populární Rally San Remo. Proháněly se tu tehdy hvězdy jako Alén, Röhrl, Salonen, Eklund, Bettega a další.

    Co zeměpisná poloha Tevy ubrala na komfortu její dostupnosti, to jí několikanásobně vrátila na její atraktivitě pro posádky i diváky. Více než půlku její délky tvořila nádherně prášivá šotolina. V kombinaci se stylem krajiny jsme si připadali skoro jako v Toskánsku.

    Jsme na trati

    Úvodní pasáž byla opravdu „tipico italiano“. Nedokázal by ji vymyslet (natož namalovat) ani slovutný krajinkář Josef Lada. Nahoře na kopci se tyčí samota s oranžovo-růžovou fasádou a zelenými okenicemi, obklopená vzrostlými stromy.

    Od startovní čáry je to takový sešup, že pilotovi stačilo pouze sundat nohu z brzdového pedálu a závodnička odjela samospádem. Většina z „drajvrů“ však měla soutěžácké srdce na správném místě a šli do toho prsama. Kombinace prachu, dlouhých po sobě jdoucích zatáček a prudkého klesání pak ale také velké spoustě z nich dokázala způsobit nejeden problém. Ve výjezdu na krátkou rovinku měli ruce zamotané jako pletýnky a my se dusili prachem.

    Valle di Teva – pasáž po startu

    Dalším krásným místem bylo levé odbočení pod kopcem se zvoničkou, odkud se cesta dále dychtivě vinula v příjemném podzimním slunci po hřebeni kopce stále „dole kopcom“ k další zemědělské usedlosti. U ní jsme při našem pochoďáku narazili na sad s olivovníky. Neodolal jsme ochutnat čerstvě utrženou olivu – no, nic tak palčivě hořkého jsem do a od té doby snad ještě nepozřel.

    Valle di Teva – pohled od zvoničky

    Profil erzety se neměnil, „furt“ dolů, zatáčka střídá zatáčku. Posádky si opravdu neodpočinuly, avšak mé fotografické já bylo ukojeno. Krajinky jak z úvodní stránky barevného magazínu. Posledním těžkým místem byla pravá devět ze šoto na asfalt, na němž pak se odehrála závěrečná část RZ.

    Valle di Teva – zemědělská usedlost s olivovníky

    Když si všechny zážitky zpětně promítám pří prohlížení dobových fotek, jímá mě pocit blaženosti. Spojení krajiny, úžasné tratě a historických soutěžáků bylo opravdu jedinečné. Stig Blomqvist tu prohnal bestiální Audi Quattro S1 E2, Miki Biasion Integrální Deltu, Sandro Munari Stratose. Mihnula se tu i jihočeská Škoda 130 RS. No, a takto bych mohl pokračovat do motoristického bezvědomí.

    Valle di Teva – a slunce zapadá

    Po oba ročníky jsme měli štěstí na ukázkové počasí – na nebi ažůro, prach dosahoval kvality mouky 00. Babí léto v italském stylu. S přicházejícím večerem vždy unavené slunce spěchalo za blízké kopce a nám bylo jasné, že je konec – jak Rallylegend, tak příjemného počasí, které nám dovolilo přijímat sluneční paprsky v triku s krátkými rukávy.

    … a jak je to dnes?

    V roce 2016 jsme se po předčasném ukončení soutěže s bráchou vyhecovali a vyrazili směr Valle di Teva. Nějakou chvíli nám zabralo, než jsme dosáhli kýženého bodu jejího bývalého startu (GéPéSka měla opět velký problém – tahle oblast je asi italským Bermudským trojúhelníkem, jiné vysvětlení nemám). Vše bylo na svém místě. Šotolinová silnice je však po mnoha letech od naší poslední návštěvy dost poničená dešti, které postupně vyplavují jemný písek a odhalují velké kameny. Zkoušeli jsme kousek vložky projet, ale po pár líznutích si plastovou lyží jsme hodili ručník do ringu a odevzdali jízdní výkaz. Tak jsme alespoň opustili kokpit a chvíli se tiše kochali atmosférou tohoto pro nás rallylegendárního místa.

    Valle di Teva – flashback v roce 2016

    Návrat „Legend“ do této lokace je z mnoha důvodů dnes již z oblasti sci-fi. Nu což, ale my tu byli!

    historici Itálie Rallylegend San Marino šotolina
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Fotograf, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Rally pro mě není pouze o honbě posádek za vteřinami a ostrých fotografiích, ale také o poznávání nových míst, lidí a sbírání zážitků.

    Related Posts

    Rallye Praha revival 2019 startuje

    Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio

    16. Revival Rally Club Valpantena 2018

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2022 >
    Září 30
    >
    Den
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    • 30
      Žádné události
    • Recenze
    • Nejlépe hodnocené
    8.0
    By Ivo Nowi Novák1.3.2019

    Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

    9.8
    By Ivo Nowi Novák29.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy

    8.0
    By Ivo Nowi Novák16.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2018 – Veni, vidi, vici

    9.9
    By Roman Fluxa4.9.2011

    Ford Evos Concept

    9.8
    By Ivo Nowi Novák29.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy

    9.5
    By Jiří Dokulil2.12.2011

    Spokojenější bratříček „velkého“ seriálu

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum rally cestovní automobily Crosscountry design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino seriál Slovensko spolujezdci Star rally historic Zlín Subaru technika trekker týmy Velká Británie Volkswagen vozy WRC výstavy a srazy WRC závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    • Sitemap
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    Copyright 2010-2019 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.