Rally Nový Zéland měla letos v kalendáři čestné místo sedmé soutěže MS a obavy o její setrvání v nejvyšší lize jsou snad na čas zažehnány. Ačkoliv je Nový Zéland tak vzdálen od centra dění v Evropě, soutěž je velmi populární.

Ovšem když sem v roce 1977 zavítali účastníci světového šampionátu v rally poprvé, bylo to jako krok do jiného světa. Před 35 lety byl rallysport na Novém Zélandu poprvé konfrontován se zbytkem světa. Na australský kontinent přilétl tovární tým Fiatu se třemi vozy a rozsáhlým doprovodným týmem. Bylo to poprvé, kdy se na jih od rovníku konala soutěž MS.

Evropané si okamžitě všimli, že pouze malá část soutěžních vozů odpovídá technickým předpisům FIA. Trénink nebyl povolen, protože farmáři otevřeli brány ke svým pozemkům jen po dobu soutěže. Navíc zůstaly uzavřeny i soukromé lesní cesty. Rychlostní zkoušky přitom měřily 2200 km a téměř stejnou vzdálenost měly spojovací úseky. Na přejezdech platil národní rychlostní limit 80 km/h. Jihopacifická rally trvala dlouhých šest dnů. Neexistovaly žádné předpisy ohledně pneumatik.

Platil jen všeobecný zákaz použití hrotů. Dovedete si představit, jaké překvapení vzbudilo, když se Fiaty 131 Abarth objevily na asfaltových vložkách obuté na slikách. Evropany zase na oplátku šokovalo měření času v setinách minut. Novozélanďané si také příliš nedělali starosti s výkladem pravidel.

Kulturní rozdíly se projevily hned první noc, kdy Marku Alenovi policisté naměřili na veřejné silnici rychlost 132 km/h, tedy 52 km/h nad povolený limit. Policisté ho začali pronásledovat, ale nebyli schopni jeho soutěžní fiat dohonit. Finský jezdec se vymlouval, že netušil, že auto se žlutočerveným blikajícím majáčkem, byli policisté. On je přeci zvyklý na modré policejní sirény.

Organizátoři Alena vyloučili ze soutěže a napařili mu pokutu 100 novozélandských dolarů. Tiskový mluvčí Fiatu začal svolávat hromy blesky a vyhrožoval zastavením dovozu novozélandského mraženého masa do Itálie.

Šéf týmu Daniele Audetto pořadatele napadl, že Alena vyloučil ředitel soutěže. Podle mezinárodních řádů FIA může posádku vyloučit pouze delegovaný komisař. Pořadatelé couvli. Alen mohl pokračovat a mražené maso mohlo pokračovat v cestě na druhý konec světa.

Všechny tři fiaty nakonec dorazily do cíle, ale vítězný Fulvio Bacchelli měl namále. Motor jeho vozu polykal litry oleje a raději ho už vůbec nevypínal v obavě, že už motor nenastartuje. Po závodě mechanici zjistili, že v jednom pístu byly propálená díra…

Tým Fiatu nebyl jediným návštěvníkem první soutěže MS na australském kontinentě. Ford vyslal k protinožcům na zkušenou talentovaného mladíka jménem Ari Vatanen. Pro pětadvacetiletého finského mladíka to byl teprve sedmý start na soutěži MS, přičemž při všech předcházejících startech nedojel do cíle. Ani tentokrát se nevyhnul haváriím, každý den se ocitl mimo trať ať s menšími, či většími následky. Přesto soutěž dokončil a se zdemolovaným vozem obsadil skvělou druhou příčku. Dodnes Ari vypráví, jak na jedné dlouhé noční vložce předjel všechny tři tovární Fiaty 131 Abarth. Každý z jezdců fiatu si přitom myslel, že ho předjíždí týmový kolega.

Ari Vatanen - Rally New Zealand 1977

Právě Ari Vatanen se stal morálním vítězem soutěže. Vyhrál 47 měřených úseků, zatímco Bacchelli jen 15.

Výsledky Rally New Zeland 1977

1. Bacchelli – Rossetti (I – Fiat 131 Abarth) 24:29:55
2. Vatanen – Scott (FIN/NZ – Ford Escort 1800 RS) 24:31:29
3. Alen – Kivimäki (FIN – Fiat 131 Abarth) 24:51:54
4. Lampinen – Andreasson (FIN – Fiat 131 Abarth) 24:55:47
5. Millen – Franchi (NZ – Mazda RX 3) 25:47:59

Bacchelli - Rossetti  Rally New Zealand 1977

Více k historii Novozélandské rally v aktuálním čísle RALLY 6 / 2012.

Sdílet

O autorovi

Komentáře