Jänner Rallye se zapsala do historických análů přesně před třiceti lety, kdy Franz Wittmann představil poprvé revoluční vůz Audi Quattro.
Německá značka se čtyřmi kruhy přinesla do světa rally pohon všech kol a pro prezentaci svého technického náskoku si vybrala záměrně rakouskou zimní soutěž.
Wittmann vyhrál ve své dlouhé jezdecké kariéře Lednovou rally desetkrát, ale jeho nejvýznamnější triumf se odehrál v roce 1981 při světové premiéře quattra. Tehdy se kousek od našich hranic psala historie světového rallysportu.
V provinčním městečku Freistadt s 6500 obyvateli zvítězil poprvé vůz s pohonem všech kol. Tovární tým Audi měl pro mistrovství světa nasmlouvány hvězdy Michele Moutonovou a Hannu Mikkolu, ale premiéru svěřil zkušenému domácímu matadorovi Wittmannovi.
Jeho největšími protivníky byly především tři tovární Škody 130 RS posádek Haugland – Bohlin, Blahna – Schovánek a Kvaizar – Kotek. Favority byli také Sepp Haider a Nor Per Engseth na silných Opelech Ascona 400, vítěz Rallye 1000 jezer Fin Kyostti Hämälainen s Ladou 1600 a Maďar Attila Ferjancz s Renaultem 5 Alpine.
Nejexotičtějším hostem však byl pětinásobný vítěz Safari Rally Shekhar Mehta se starým Datsunem 260 Z, kterého pořadatelé přilákali na osmidenní zimní dovolenou na horách. Mehta je totiž nadšený lyžař, na sněhu však závodil poprvé.
Audi vítězně
Na úvodní kratičké vložce vyhrál Wittmann o sedm sekund, ale na dalším 16,5 km dlouhém úseku se projevila výhoda koncepce obou poháněných náprav naplno. Wittmann nadělil Noru Johnu Hauglandovi, který zajel druhý nejrychlejší čas, 1:04 minut! Po prvním dnu už měl více než desetiminutový náskok a po absolvování všech 31 rychlostních zkoušek mu v cíli naměřili téměř o 21 minut kratší čas než nejrychlejšímu z pronásledovatelů.
Mezi užaslými diváky byl i Walter Röhrl, který asi zpytoval svědomí. Před sezonou dostal od Audi nabídku, ale měl obavy z revoluční novinky a dal přednost týmu Mercedes. Ten však soutěžní program nečekaně zrušil a mistr světa se celý rok pořádně nesvezl…
Senzaci však v Rakousku nevyvolala jen premiéra quattra, ale také výkon škodovek. John Haugland dojel s převahou druhý, Václav Blahna se držel po prvním dnu na třetí příčce, ale v sobotu ho předstihl Haider s dvoulitrovou asconou. Na sněhu a ledu byly lehké a dobře ovladatelné Škody 130 RS s pohonem zadní nápravy skvělými soutěžními vozy, ačkoliv disponovaly jen výkonem 130 koní.