Druhý díl afrického šampionátu znamenal double Toyoty. V africkém mistrovství si upevnil pozici Conrad Rautenabach. Na evropských tratích dominovala všehochuť značek – bývalé speciály WRC, Super 2000 i GT…
Jižní Afrika
Toyota Rally Team South Africa oslavil vítězstvím při Sasol Rally, soutěži afrického šampionátu, 100. týmové prvenství v závodě národního šampionátu. Soutěž se uskutečnila v regionu Mpumalanga, východně od Johannesburgu. Vítězem se stal Leeroy Poulter (titulní fotografie), druhou příčku obsadil jeho týmový kolega Gemmell. Oba jezdci pilotovali speciály Toyota Auris Super 2000 (změny na karosérii, tlumiče Reiger).
Pro hodnocení afrického šampionátu, do kterého se soutěž vrátila po několika letech, bral maximum bodů Conrad Rautenbach, jenž se opět prezentoval s vozem Ford Fiesta S2000 a spolujezdcem Nicolasem Klingerem (na snímku).
V průběhu soutěže se na čele vystřídali čtyři lídři, celkem si prvenství na rychlostních zkouškách dělilo osm pilotů. Do tohoto výčtu patřil hlavní soupeř aurisů, VW Polo Vivo Super 2000 Jana Habiga, jenž v průběhu závodu těžce havaroval. Bohužel se nedařilo ani jeho týmovým kolegům Hergenu Fekkenovi a Enzo Kuunovi (problémy s transmisemi).
Mezi účastníky ARC vyměnil Jamie Whyte tradiční subaru rovněž za Toyotu Auris, ale Rautenbachovi nedokázal sekundovat. Tím si bývalý privátní jezdec Citroënu upevnil vedení v africkém šampionátu, na Whyteho má náskok sedmnácti bodů.
"Řada úseků byla hodně rozbitých, často jsem se bál o auto. Proto jsem zvolil rozumné tempo a v těchto pasážích jsem toyotám nedokázal sekundovat. To je ale problém soukromníka, proti téměř továrnímu týmu," popsal Rautenbach.
SASOL RALLY – 2. díl afrického šampionátu, odstartovalo 44 / v cíli 27
1. Poulter – Coetzee (Toyota Auris S2000) 2:17:27.4
2. Gemmell – Sturrock (Toyota Auris S2000) 2:17:35.0
3. Rautenbach – Klinger (Ford Fiesta S2000) 2:19:12.3
4. JP Damseaux – Swan (Toyota Corolla Run_X) 2:20:29.2
13. Burger – du Toit (Mitsubishi Lancer Evo X) 2:31:39.7
14. Whyte – Archenoul (Toyota Auris S2000) 2:34:24.7
17. Singh – Sihoka (Subaru Impreza) 2:35:30.4
Španělsko
Na Kanárských ostrovech se jelo nejen o body do seriálu IRC, ale rovněž do španělského mistrovství. Největším favoritem byl úřadující šampion Alberto Hevia, který po vynechané úvodní soutěži dostal k dispozici netrpělivě očekávanou druhou evoluci Škody Fabie S2000. Celou první etapu však laboroval s nastavením podvozku a na vedoucího jezdce ztrácel téměř 1,5 minuty. Ani druhý den neoslnil a prohrál souboj o pátou příčku se Sergio Vallejem s novým Lotusem Exige. Stejně jako na úvodní soutěži dominoval Miguel Fuster. S atraktivním sportovním vozem Porsche 911 GT3 si dokázal poradit s nejrychlejšími speciály kategorie Super 2000 v čele s Portugalcem Bruno Magalhaesem a mistrem SWRC Xevi Ponsem. Mezi prvními pěti klasifikovanými vozy byly tři vysokokarátové sporťáky.
RALLY ISLAS CANARIAS
1. Miguel Fuster – Ignacio Avino (E – Porsche 911 GT3) 1:41:37.0
2. Bruno Magalhaes – Paulo Grave (P – Peugeot 207 S2000) + 50.9
3. Xevi Pons – Alex Haro (E – Ford Fiesta S2000) + 1:11.2
4. Alfonso Viera – Victor Perez (E – Porsche 911 GT3) + 2:01.2
5. Sergio Vallejo – Ramon Lopez (E – Lotus Exige Rally) + 2:34.2
Německo
Také u našich západních sousedů vyhrál obě úvodní soutěže národního šampionátu stejný jezdec. Paradoxem je, že Felix Herbold se do DRM nepřihlásil a v tabulce mistrovství Německa vůbec nefiguruje. Na Hessen Rallye Vogelsberg (video v příloze) vyhrál Herbold se svou černou Fiestou S2000 všech 12 měřených úseků a nejbližšího soupeře Sandro Wallenweina pokořil o více než dvě minuty. Rovněž na německých tratích míchají karty jezdci na vozech Porsche 911 GT3. Timo Bernard se po páteční etapě držel na třetí příčce, v sobotu však musel odstoupit vinou prasklého řemenu alternátoru. Jeho značkový kolega Olaf Dobberkau ztratil pátou příčku ve prospěch veterána Gassnera až na finálové vložce. Carsten Mohe měl při třetím startu s novým Renaultem Mégane RS problémy s turbodmychadlem, ale dojel až do cíle na 7. místě jako nejrychlejší jezdec s dvoukolkou.
HESSEN RALLYE VOGELSBERG
1. Felix Herbold – Michael Kölbach (D – Ford Fiesta S2000) 1:24:52.0
2. Sandro Wallenwein – Marcus Poschner (D – Subaru Impreza Sti N15) + 2:12.0
3. Jörg Schuhej – Steffen Reith (D – Mitsubishi Lancer Evo 7) + 3:31.5
4. Ruben Zeltner – Helmar Hinneberg (D – Porsche 911 GT3) + 3:45.2
5. Hermann Gassner – Siegfried Schrankl (D – Mitsubishi Lancer Evo 10) + 3:59.4
Francie
Jednu z nejstarších soutěží světa, francouzskou Rallye Lyon-Charbonnieres (video v příloze), vyhrál potřetí během posledních čtyř let Dany Snobeck. S Citroënem C4 WRC byl nepřekonaný na většině měřených úseků a o zasloužený triumf ho nepřipravila ani porucha turbodmychadla. I když čtyřiašedesátiletý veterán ztratil většinu ze svého náskoku, dokázal odolat útoku Erika Brunsona s Imprezou WRC S12B. Oba jezdci se shodným počtem bodů dělí o čelo tabulky. Také ve Francii se do bitvy o stupně vítězů zapojují sportovní auta GT. Romain Dumas a Gilles Nantet s vozy porsche obsadili mezi přesilou speciálů kategorie WRC třetí a čtvrtou příčku. Mezi silně obsazenými dvoukolkami dominoval Emmanuele Guigou s novým Méganem RS. Na předposlední vložce však musel pro technickou poruchu odstoupit. Ve třídě R3T se z vítězství znovu radoval Cedric Robert s Citroënem DS3 R3T.
RALLYE LYON-CHARBONNIERES
1. Dany Snobeck – Gilles Mondesir (F – Citroen C4 WRC) 1:59:33.4
2. Eric Brunson – Cedric Mondon (F – Subaru Impreza WRC S12) + 25.3
3. Romain Dumas – Guilheim Zazurca (F – Porsche 997 GT) + 1:30.9
4. Gilles Nantet – Rene Belleville (F – Porsche 996 GT3 Cup) + 2:13.4
5. Pascal Trojani – Olivier Verduri (F – Peugeot 307 WRC) + 2:13.9
Itálie
Andreucci vyhrál popáté Mille Miglia
Po vítězství na úvodní soutěži italského šampionátu dominoval úřadující mistr Paolo Andreucci s Peugeotem 207 S2000 i na Rally 1000 Miglia, která otevírala seriál ME.
V úvodu šlapal Andreuccimu těsně na paty Elvis Chentre s další dvěstěsedmičkou. V pátek odpoledne však šestatřicetiletému jezdci praskla poloosa a klesl zpět. „Ucci" si mohl oddechnout a po první etapě měl už téměř minutový náskok před Rossetti. V sobotu si navzdory problémům s brzdami vedoucí příčku udržel a obhájil loňské prvenství. V Brescii zvítězil už popáté.
⇥
„Byla to náročná soutěž," přiznal v cíli Andreucci. „Zejména včera, kdy panovaly proměnlivé povětrnostní podmínky, a v horách padal déšť se sněhem. Naše pneumatiky Pirelli se plně osvědčily a vybudovali jsme si rozhodující náskok."
V rámci mistrovství Evropy byl nejrychlejší obhájce kontinentálního titulu Luca Rossetti. S továrním Fiatem Abarth Punto S2000 vyhrál druhý den čtyři měřené úseky a svého nejbližšího pronásledovatele Travagliu porazil téměř o 1,5 minuty. Renato Travaglia startoval poprvé se Škodou Fabia S2000 a soustředil se především na správné nastavení podvozku. Třetí kandidát na nejvyšší počet evropských bodů Piero Longhi zajel s Peugeotem 207 S2000 třetí čas na čtvrtečním prologu, ale vinou zdravotních potíží do páteční etapy nenastoupil.
Z neitalských jezdců získal největší bodový příděl zkušený Bulhar Dimitar Iliev, který obsadil s Fabií S2000 devátou příčku v absolutní klasifikaci. Jediný český zástupce Antonín Tlusťák s dalším mladoboleslavským vozem nevykročil k obhajobě titulu vicemistra nejlépe. Po první etapě byl rychlejší než Iliev, ovšem v sobotu dopoledne prorazil pneumatiku, musel na vložce měnit kolo a se čtyřminutovou ztrátou klesl na deváté místo mezi jezdci registrovanými do ME (celkově 16.).
35. Rally 1000 Miglia
1. Andreucci – Andreussi (Peugeot 207 S2000) 2:56:43.9
2. Rossetti – Chiarcossi (Fiat Grande Punto S2000) + 33.4
3. Travaglia – Granai (Škoda Fabia S2000) + 1:50.7
4. Perico – Carrara (Peugeot 207 S2000) + 2:13.2
5. Cunico – Pollet (Peugeot 207 S2000) + 3:06.5
6. Betti – Barone (Peugeot 207 S2000) + 4:01.5
7. Chentre – Canova (Peugeot 207 S2000) + 4:38.9
8. Pisi – Cadore (Peugeot 207 S2000) + 6:55.7
ME (ERC):
1. Rossetti – Chiarcossi (Fiat Grande Punto S2000) 2:57:17.3
2. Travaglia – Granai (Škoda Fabia S2000) + 1:17.3
3. Perico – Carrara (Peugeot 207 S2000) + 1:39.8
4. Betti – Barone (Peugeot 207 S2000) + 3:28.1
5. Iliev – Yanakiev (Škoda Fabia S2000) + 7:18.0
6. Albertini – Scattolin (Renault Clio R3) + 7:36.2
9. Tlusťák – Škaloud (Škoda Fabia S2000) + 11:18.5