Prodloužený víkend na Sardinii. Pro mnohé příjemné zpestření podzimního období. Nikoliv však pro posádku Czech Ford National Teamu, Martina Prokopa a Zdeňka Hrůzu.
Ti na středomořském ostrově absolvovali od pátku do neděle v kokpitu závodního speciálu Ford Fiesta RS WRC celkem 306 kilometrů rychlostních zkoušek v rámci již dvanáctého podniku seriálu WRC. A odvážejí si čtyři body za osmé místo. Letos pokaždé, kromě závodu v Německu, kdy jim po technických potížích shořelo auto, dokázali ze svých startů vytěžit body do celkového hodnocení. Celkově tak před závěrečnou soutěží v Katalánsku Prokopovi patří deváté místo průběžné klasifikace jezdců.
Po dramatické páteční etapě, ve které vypadlo ze hry mnoho favoritů a ani české posádce se nevyhnuly technické problémy, setrvával jihlavský pilot během soboty i neděle na osmé pozici.
„Po extrémním pátku jsme ztráceli na sedmého Mikkelsena přes dvě minuty a devátý Petter Solberg svůj odstup na nás také nedokázal odmazat, přestože nás samozřejmě mohutně stahoval. Bohužel jsme nestačili na Ogiera a Mikkelsena ve slabších Fabiích S2000, což jen potvrzuje jejich závodnickou kvalitu i naše rezervy, nicméně to zrcadlí i některé potíže, které nás provázely. Celý víkend jsme se potýkali s výkonem motoru našeho vozu, postihly nás nějaké problémy s brzdami a několik defektů. My jsme i přes náš odstup od špičky spokojeni, protože si dokážeme z jednotlivých splitů a dat z auta analyzovat údaje, které se z celkových výsledků jednoduše vyčíst nedají. Rovněž doufám, že jsme některými průjezdy potěšili diváky na trati rychlostních zkoušek. Českých vlajek tam bylo opět neuvěřitelné množství a čeští fandové nám fandili často i na přejezdech. Za takovou podporu jim patří naše veliké díky," shrnuje Martin Prokop.
Své dojmy přidává i navigátor Zdeněk Hrůza: „Sardinii máme celkem zdárně za sebou a kromě patálií, které popisoval Martin, můžeme být rádi, že se nám na náročných tratích podařilo takto zajet. Rovněž jsme udělali nějakou práci pro nového výrobce pneumatik Dmack. Vypadá to, že na příští rok mají našlápnuto ke konkurenceschopné pneumatice."
Celý tým však nyní trápí vleklé technické potíže s výkonem motoru jejich Fiesty, jak popisuje manažer Quirin Müller: „Během závodu jsme vyměnili snad vše, co by mohlo mít vliv na kolísání výkonu motoru. Nedokázali nám pomoci ani technici z M-Sportu, kteří nám zajišťují výbornou technickou podporu. Proto nám nyní nezbývá jiná možnost, než odeslat celé auto přímo do Anglie do dílen M-Sportu s nadějí, že tam bude problém odstraněn. Pořádně se nám tak zkomplikovaly přípravy a na Katalánskou rally, která se koná druhý víkend v listopadu. Ihned zítra musíme začít pracovat na náhradním řešení, protože je možné, že se naše auto nepodaří dát dohromady."
I. etapa
"Dnes to byl opravdu šílený den. Jen se koukněte, kolik odpadlo favoritů, to je první obraz toho, jaké to dnes bylo náročné. Sébastien, Thierry, Jari-Matti, Petter… to není jen tak, takový odpad i na čele mezi velkými kluky."
Popiš tedy trochu podrobně, jak to dnes probíhalo z pohledu vaší posádky a Fiesty…
„Dnes to začalo i skončilo epickou rychlostkou Monte Lerno. Kdo nebyl nahoře na tom skoku, nebyl na Rally Sardinia. Na ní se ráno vyřadili ze hry Sébastie Loeb a Thierry Neuville. My jsme si tam zajímavě zasportovali naopak teď večer v druhém průjezdu. Před erzetou jsme měli totálně odrbané gumy a jednu novou v rezervě, kterou jsme tedy nasadili na levý předek. No a přibližně po osmnácti z celkových třiceti km jsme udělali defekt na – hádejte – ano, levé přední pneu a do cíle tak dojeli jen na ráfku."
Co že jste měli tak zničené pneumatiky a byli jste jediní, kdo se s tím potýkal?
„Jediní jsme samozřejmě nebyli. Jedna z rychlostních zkoušek byla na takovém divném, jako by smirkovém povrchu a tam všem gumy odcházely hodně. My jsme si ale ještě pomohli k dokonalosti po eskapádě v cíli RZ 6. Poslední její část byla z kopce, stejně tak jako úsek daleko za fotobuňkou, takže když jsem po tom všem chtěl zabrzdit, prošlápl jsem pedál a auto se poroučelo do hlubokého příkopu. Při tom, jak jsme se snažili dostat ven, jsme dali gumám nejvíc zabrat a zbavili je celkem solidně vzorku. Nakonec nám celou soutěž zachránila jedna ukrajinská posádka, která nás z té škarpy vytáhla. Kluci díky! Potom jsme brzdy ale „poléčili" a byla z toho jen penalta za pozdní příjezd do časovky. Dostali jsme 90 vteřin, ale mělo to být jen 70. Řeší to ale manažer Qurin, podáváme protest."
Co říkáš na výkon Ogiera, Mikkelsena nebo Kruudy na vozech S2000?
„Aha, narážíš na to, že od nich dostáváme a Ogi dokonce vyhrál jednu erzet. No od počítače u výsledků to musí vypadat potupně a to se to pak diskutuje a komentuje že? Inu nejdříve bych odpověděl otázkou, kdopak s S2000 vyhrál rychlostku před dvěma roky ve Švédsku? Každopádně kluci tady letí pěkně, všechna čest. Ogier je za prvé pan pilot a k tomu si ještě může dovolit jet stylem „věnec nebo kotrmelec", což je ideální kombinace. Je to tedy také pro to, že RZ v úzkých a klikatých cestách vyhovují docela dobře vozům S2000. Tam je brutální výkon našich WRC někdy spíš na škodu a dělá problém při koordinaci vozu. Nesmíme také zapomenout ani na to, že kluci s S2000 jedou už na celkem vyčištěné trati."
Jak vlastně fungují pneumatiky Dmack, na kterých tu alternativně startuješ?
„Myslím, že to je celkem slušné, ostatně jsem se o tom přesvědčil i letos v Argentině. Také musím poukázat na to, že startujeme celkem vepředu a podílíme se nemalou měrou na čištění trati. Na kamenech se gumy kloužou a tak jsme někdy jako pes Filipes na kolečkových bruslích, což to bych ale nepřipisoval na vrub Dmacku. S tím by měl problém i Michelin řekl bych.
Jak to tedy vidíš na zítra a neděli?
„Tak to je po dnešku otázka jak pro Stevieho Wondera. Stát se tu může cokoliv. Jestli se ti šílenci vepředu poženou podobným stylem jako dnes, tak skončíme v top 5. Pokud bude Fiona pokračovat ve stávkování s výkonem, nepojedu dobře a budu to prodávat plus se přidají nějaké technické potíže, tak mi může taky na konci druhé desítky pobrukovat za uchem Dan Landa v Subaru. Jsem sám zvědavý, jaké překvapení na nás a ostatní posádky čeká o víkendu."
Takže včera se nedařilo problémy s kolísajícím výkonem motoru odstranit?
„Bohužel ne. Naše dosavadní účinkování tady na Sardinii je obestřeno záhadnou nemocí našeho auta, které se po přeřazení a přidání plynu chová divně. Nejdříve se mu nechce moc jet, potom nahromaděná dávka benzínu se zvukovým a ohnivým efektem skončí ve výfuku. Včerejší zásah na elektroinstalaci nepomohl, teď večer měníme svíčky, cívky, lambdu… Uvidíme, doufám, že se této otravné věci dokážeme již zbavit. Každopádně auto se na konci sezony pokusíme prodat, tak na to když tak dáme nějakou slevu. A to se vyplatí!"
Posádka Czech Ford National Týmu ve složení Martin Prokop a Zdeněk Hrůza odstartovala ve čtvrtek odpoledne do předposledního závodu letošního seriálu MS v rally, šotolinové Rally d´Italia Sardegna.
Po skromnějších bodových přídělech za dvě devátá místa z Walesu a Francie se tak bude aktuálně osmý jezdec průběžného pořadí pokoušet navázat na štědré bodové zisky z poloviny sezony. Do závodu vyráží na pneumatikách anglicko-čínského výrobce Dmack, se kterými již má zkušenost z letošní Rally Argentina.
V první etapě čtyřdenní soutěže čekaly na závodníky pouze dva průjezdy jednou rychlostní zkouškou o délce 28 km. Martin se Zdeňkem si připsali devátý a desátý nejrychlejší čas, a tak do zítřejšího dne vyrazí z desátého místa průběžná klasifikace.
Detaily z trati přibližuje pilot Fordu Fiesta RS WRC: „Na dnešek jsme nasadili tvrdou směs pneumatik, oproti zbytku startovního pole, které jelo na softech. Dmack nefunguje vůbec špatně, na to, že to je nováček na poli závodních gum. Odpolední rychlostka, kterou jsme projížděli dvakrát, byla šíleně rozbitá a já jsem zvolil poměrně opatrný styl, abych předešel poškození auta nebo defektu. Auto tam dostává šílené rány a sám jsem se na konci zkoušky obával, že jsme něco poškodili. Celkem dobře se mi jelo i za tmy „na krtka", což jinak není můj šálek kávy. Co nás ale potrápilo, bylo v druhém průjezdu opětovné ztrácení výkonu motoru. Je to nějaká nemoc naší Fiony, se kterou si nevědí rady ani technici z M-Sportu a už jsme to řešili i na pondělním testu. Teď večer jsme vyměnili elektroinstalaci, jinak už nevíme, co by ty problémy mohlo způsobovat."
Další postřehy ze závěru sezony přidává manažer týmu Quirin Müller: „Na asfaltu ve Francii jsme bohužel nedokázali zajet lépe. Kromě toho, že nám chyběly ostré závodní kilometry na asfaltu z německé rally, musím říci, že se Martin i celý tým snažíme makat na plno a nikomu nic nedarovat lacino. Jedeme samozřejmě s tou myšlenkou, že máme do konce sezony jediný vůz, a když nám ho kluci dovezou do servisu nametený na multikáře, tak jsme nejen bez bodů, ale máme i po sezoně. Tohle pro nás není úplně jednoduché a asi to má Martin stále někde v podvědomí a na trati ho to trochu ovlivňuje. Špička před námi letí hlava nehlava, tam tohle přemýšlení není potřeba. Určitě jsme fanoušky namlsali slušnými výsledky ze začátku roku, ale upřímně řečeno, v naší první WRC sezoně jsme prostě tam, kde jsme měli být."
⇥
A jaká je nálada a vyhlídky po oznámení ukončení podpory WRC programu automobilkou Ford? „Samozřejmě to byl pro všechny tady šok, nicméně věřím tomu, že pro nás důležitý klientský program M-Sportu bude pokračovat nadále a my již nyní s pozitivními výsledky pracujeme na zajištění kompletní sezony 2013," dodává Müller.