Italská značka Lancia má na svém kontě jeden úspěšný soutěžní projekt za druhým. Po kompromisní a narychlo „spíchnuté“ Lancii 037 Rally nasadil tým Lancia Martini na sklonku roku 1985 speciál skupiny B, který měl ty nejvyšší ambice. Ve druhém dílu seriálu se podíváme na nasazení Delty S4 do světových rally.
Krátká, ale oslnivá kariéra
Ostré nasazení nové Lancie Delty S4 (S = sovralimentazione, přeplňování, 4 = quattro, pohon všech kol) se vinou problematických jízdních vlastností několikrát odkládalo. Prototyp se během sezony 1985 zúčastnil tří soutěží Rally Costa Smeralda, Mille Pistes a Algarve.
Odložená premiéra však stála za to. Při britské RAC Rally na konci listopadu oba exempláře první soutěžní lancie s pohonem všech kol dominovaly. Markku Alen vyhrál 27 měřených úseků, ale v závěru se ocitl mimo trať a z vítězství se radoval jeho mladší krajan Henri Toivonen.
Talentovaný Fin triumfoval i na úvodní soutěži následující sezony v Monte Carlu. Toivonen zvítězil v obrovské konkurenci navzdory kolizi v civilním provozu za RZ12 Burzet. Jeho vůz měl poškozenou geometrii, ale dokázal udržet v šachu celou smečku konkurenčních Audi Quattro a Peugeotů 205 T16 Evo2.
Ve Švédsku Toivonena zradil motor, v Portugalsku se po tragické havárii Santose nezávodilo a Korsika znamenala pro monstra skupiny B další smrtelnou ránu.
I když měla Delta S4 na asfaltu stále velké problémy s jízdními vlastnostmi, Henri Toivonen vedl celou první polovinu Korsické rally. Už se nikdy nedozvíme, co bylo příčinou jeho havárie na Col d’Ominanda. Po nárazů vrak explodoval a Toivonen i jeho spolujezdec Sergio Cresto uhořeli. Palivové nádrže ve tvaru L měli umístěny přímo pod svými sedadly!
Vozy Lancia Delta S4 dominovaly ještě na dalších dvou soutěžích MS v Argentině (Biasion) a v USA (Alen). Fabrizo Tabaton se stal mistrem Evropy a krátká kontroverzní kapitola se uzavřela. Od té doby už uplynulo čtvrtstoletí. I po tak dlouhé době je úžasné vidět tento účelový speciál v akci. Na Rally Legend 2011 startovaly hned tři exempláře.