11. června 2013 se dožívá kulatého jubilea mimořádná osobnost československého automobilového sportu Jiří Červa. Šestinásobný mistr republiky byl mimořádně univerzálním jezdcem. Své mistrovské tituly získal ve třech motoristických disciplínách – v rally, autokrosu a závodech na okruzích. Ačkoliv pochází z Mladé Boleslavi, nikdy nebyl továrním jezdcem týmu Škoda.
Automobilové soutěže
Jiří Červa se narodil 11. 6. 1943 a vyrostl v otcově dílně v Mohelnici nad Jizerou. Od patnácti se proháněl na pionýru, postavil si vlastní motokáru a vyzkoušel motocyklové soutěže. V roce 1967 usedl na horké sedadlo spolujezdce vedle Jardy Kováře, ale záhy se sám chopil volantu. Jako vyučený automechanik si s otcem známého mladoboleslavského jezdce Jardy Starého Josefem upravil pro rally Škodu 1000 MB a už v první sezoně 1969 posádka obsadila pátou příčku ve třídě A2-1000 ccm. O rok později s „embéčkem“ vybojoval svůj první mistrovský titul a startoval i na slavné Rallye Vltava. Díky svým výsledkům dostal na sezonu 1971 z AZNP zapůjčenu Škodu 110 L Rallye, se kterou získal další titul. Tentokrát ve třídě A2-1150 ccm.
Autokros
V roce 1971 se v Československu začal rodit autokros, který Červu velmi lákal. Automechanik autoservisu Drupol v Mladé Boleslavi koupil staré „embéčko“, uřízl střechu, zkrátil rozvor a první bugina byla na světě. Na prvním mistrovském autokrosu v Radouči porazil oba zkušené tovární jezdce Brunclíka a Žida a slavně zvítězil.
V roce 1972 se stal mistrem republiky v autokrosu, ačkoliv mu na začátku sezony někdo ukradl závodní motor, polonápravy i lité disky s pneumatikami. Červa tak musel neustále přehazovat motor ze soutěžního auta do buginy a naopak.
Okruhy
Dalším mezníkem v kariéře Jiřího Červy byl rok 1973. Třicetiletý jezdec zatoužil po závodech na okruzích a pořídil si havarovanou Formuli Škoda MTX 1-01. Po opravě nejlevnějšího monopostu startoval střídavě na kopcích a na okruzích. Už v roce 1974 se stal mistrem ČSSR Formule Škoda na okruzích a po zásluze se dostal do československé reprezentace v Poháru míru a přátelství. Přezbrojil na Formuli Easter MTX 1-03 s motorem Lada 1300 a v roce 1976 vybojoval nejen další domácí titul, ale vyhrál i vrcholný seriál socialistických zemí PMP. V roce 1983 získal za volantem své nové Formule Easter MTX 1-06 svůj šestý titul. Závodní přilbu pověsil na hřebík o dva roky později.
Celou kariéru ho provázeli tři věrní mechanici Slunéčko, Pešena a Čapek. Je škoda, že si tohoto skromného, férového a talentovaného jezdce nikdy nevšimla „továrna“.
1 komentář
Ahoj Jirko!!!!Tak vse nej,nejlepsi hlavne toho zdravicka si uzj Ti preje Zdenek Holcner-Brno!!!!!!