Máte talent a chuť porazit Sebastiana Loeba? Tak to budete potřebovat licenci automobilového sportovce.
Postup jak získat licenci automobilového sportovce je stanoven Národními sportovními řády Federace automobilového sportu
Autoklubu České republiky. ( www.autoklub.cz )
Zájemce o aktivní rallysport má pro získání licence několik možností
1/ o licenci opravňující ke startu v seriálu Poháru České republiky požádá zájemce SAS Brno a po dokončení ( klasifikaci v cíli) 3 rally obdrží licenci národní „C“, jezdce je zapsán do seznamu jezdců, kteří mohou startovat v Mistrovství ČR v sprintrally.
2/ licenci mohou získat absolvováním jezdecké školy rally, kterou organizují v ČR SAS Zlín, ASK Klatovy a licenci školy má rovněž High Training v.o.s. Bílina, který školí hlavně zájemce o okruhový sport. Učební osnova je stejná jako ve Zlíně.
Školiteli jsou zkušení fukcionáři automobiloví sportovci.
Uchazeč o licenci musí projít zdravotní prohlídkou u sportovního lékaře a splnit zdravotní požadavky. Po dokončení 5 rally MČR sprintrally ( klasifikace v cíli), může jezdec požádat o vystavení mezinárodní licence se zápisem do seznamu oprávněných jezdců startovat v MMČR automobilových rally.
Pokud Vám ještě nebylo 18 let, není třeba házet flintu do žita:
– zájemci, kteří dovršili 16 let musí absolvovat speciální jezdeckou školu, kterou organizuje SAS Česká Lípa na autodromu v Sosnové.
Školy jsou zpoplatněny a jejich konání je závislé na počtu zájemců. ASK Klatovy organizuje jezdecké školy raly zpravidla 3x ročně.
Za návod, jak postupovat při získání licence děkujeme panu Milanu Pospíšilovi z Auto Sport Klubu Klatovy v AČR
Ale co když mě ještě není 16 a vím na 100 procent, že jsem pekelně rychlý ?
Zeptali jsme se jednoho z největších talentů současnosti Adama Koblihy na jeho začátky.
„Samozřejmě na úplném začátku byly také dřevěné káry s kolečkama od kočárku. V patnácti už to byla motokára s motorem z pionýra. Sousedé v ulici ze mě nadšení tehdy moc nebyli 🙂
V 17 jsme začali blbnout se škodovkama na polních cestách a začal jsem uvažovat o nějaké amatérské rally. Zkusili jsme Šímasprint a pár let se učili tam. Chtěli jsme jít výš, ale neměli na to peníze, protože jsme si všechno hradili ze svého. Když se daly do kupy nějaké koruny, vyjeli jsme na Volný pohár, kde byla velká konkurence. Bilo se tam 30 aut ve třídě a nám se dařilo zajíždět dobré výsledky. To mě motivovalo k tomu, že jsem to nevzdal a bojoval, protože už to nebylo o pár tisícovkách.
Chtěli jsme jít do sprintů, ale opět jsme naráželi na finanční mantinely. Někdy se podařilo sehnat patřičný obnos a my mohli okusit malý závod. Jako nováček jsem nezačal hned sbírat jedno vítězství za druhým. Je třeba si uvědomit, že nelze hned přijít a vyhrávat, ale posbírat zkušenosti. Za rok jsme odjeli max. 3 soutěže, protože na víc prostě nebyly finance. Myslím, že nám pomohly až výsledky z roku 2009 – 10, díky kterým si nás všimnul pan Raab a jeho firma Raab Computer se stala našim sponzorem. Pro nás je teď každý závod nový, tak především sbíráme zkušenosti z tratí a snažíme se jet co nejrychleji s ohledem na to, abychom dojeli do cíle.
Co poradit mladým? Pokud je to baví, tak ať to nevzdávájí třeba při neúspěchu, je to dlouhá, těžká cesta a nikdy nevíte na koho narazíte a kdo vám pomůže jít dál,“ radí Adam Kobliha.
Názor RALLYLIFE: Rodičům mladých závodníků rozhodně nedoporučujeme zakazovat mladým touhu po rychlosti. Většinou totiž přejde do ilegality a nadělá mnohem víc paseky než, když ji máte částečně pod kotrolou. V dnešní době je k mání docela velké množství relativně bezpečných možností, jak se stát stejně dobrým jezdcem jako Adam, Roman nebo Sebastian. Ať jsou to minikáry, motokáry, horská kola apod. Na možnosti začínajících závodníků se podíváme v dalším dílu seriálu Jak začít zavodit.