Historicky první měřenou Star Rally Historic Zlín 2013 vyhrál Jaroslav Vančík, který v závěru profitoval z potíží svého největšího rivala a v cíli druhého Lubomíra Tenkla.
Časový harmonogram (PDF)
STARTOVNÍ LISTINA / ENTRY LIST (PDF)
Závod
Celková délka rally: 224.45 km
z toho 6 rychlostních zkoušek v délce 78.95 km
Konečné výsledky VI. STAR RALLY HISTORIC ZLIN 2013:
1. | Vančík. / Vajďák | Lada VFTS | HA/2 | 53:55.2 |
---|---|---|---|---|
2. | Tenkl / Říhánek | BMW M3 | HA/3 | +21.6 |
3. | Navrátil / Kouřil | Ford Sierra RS Cosworth | HA/3 | +23.2 |
4. | Máčala / Šintal | Mercedes Benz 500 SLC | HA/3 | +1:57.3 |
5. | Budil / Vejvoda | BMW 2002 TI | HA/2 | +4:25.7 |
6. | Vyorálek / Fišer | Lada VFTS | HA/2 | +7:26.1 |
7. | Čuřín / Vorel | Škoda Favorit 136 L | HA/1 | +9:06.1 |
8. | Štolfa / Beran | Škoda 130 L | HA/1 | +9:25.8 |
9. | Jirátko / Venuš | BMW 2002 TI | HA/2 | +11:59.1 |
10. | Randýsek / Zachar | Renault 5 Alpine | HA/2 | +15:13.2 |
Sobota 31. 08. 2013
RZ 5 Pindula b18.43 km | RZ 6 Biskupice 2 8.81 km |
---|---|
1. Vančík 11:29.3 2. Navrátil +1.2 3 . Tenkl +23.2 4. Máčala +32.1 5. Budil +1:15.0 6. Štolfa +1:33.1 7. Vyorálek +1:41.8 8. Čuřín +2:20.4 9. Jirátko +2:41.4 10. Pelcner +3:08.5 |
1. Navrátil 5:36.0 2. Vančík J +11.2 3. Máčala +18.7 4. Tenkl +24.0 5. Budil +39.5 6. Vyorálek +55.2 7. Štolfa +58.5 8. Jirátko +1:07.7 9. Čuřín +1:14.7 10. Pelcner +1:28.2 |
Průběžné pořadí po RZ 4:
1. Tenkl / Říhánek, BMW M3, 36:24.3
2. Vančík / Vajďák, Lada VFTS, +14.4
3. Navrátil / Kouřil, Ford Sierra RS Cosworth, +47.6
4. Máčala / Šintal, Mercedes Benz 500 SLC, +1:32.1
5. Budil / Vejvoda, BMW 2002 TI, +2:56.8
6. Vrátníček / Hédl, Volkswagen Golf, +4:54.3
7. Vyorálek / Fišer, Lada VFTS, +5:14.7
8. Čuřín / Vorel, Škoda Favorit 136 L, +5:56.6
9. Nedbal / Slezák, Škoda 110 L, +5:57.9
10. Štolfa / Beran, Škoda 130 L, +7:19.8
⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥
RZ 2 Biskupice 1 8.81 km | RZ 3 Troják 22.03 km | RZ 4 Semetín 11.51 km |
---|---|---|
1. Navrátil 5:43.9 2. Tenkl +6.5 3. Vančík +7.5 4. Máčala +14.8 5. Bláha +31.9 6. Budil +34.3 7. Hustý +40.8 8. Vrátníček +45.5 9. Vyorálek +55.9 10. Štolfa +1:03.7 |
1. Tenkl 14:09.0 2. Vančík +7.5 3. Navrátil +20.6 4. Máčala +43.5 5. Budil +1:22.6 6. Vrátníček +1:35.4 7. Nedbal +2:12.5 8. Vyorálek +2:23.7 9. Štolfa +2:31.7 10. Čuřín +02:38.6 |
1. Tenkl 7:57.2 2. Vančík +4.1 3. Navrátil +16.7 4. Máčala +22.6 5. Budil +39.1 6. Nedbal +58.7 7. Štolfa+1:02.1 8. Vyorálek +1:04.1 9. Čuřín +1:06.9 10. Vrátníček +1:50.8 |
VIDEO s neopakovatelnou atmosférou městské RZ Zlín.
Pátek 30. 08. 2013
⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥
RZ 1 SSS Zlín 9.36 km |
---|
1. Tenkl / Říhánek, BMW M3, 8:27.7 2. Vančík / Vajďák, Lada VFTS, +1.8 3. Navrátil / Kouřil, Ford Sierra RS Cosworth, +6.8 4. Máčala / Šintal, Mercedes Benz 500 SLC, +17.7 5. Hustý / Tesař, Alfa Romeo 1750 GTAm, +21.9 6. Bláha / Malý, Volkswagen Golf Gti , +25.9 7. Budil / Vejvoda, BMW 2002 TI, +27.3 8. Vrátníček / Hédl, Volkswagen Golf, +49.1 9. Randýsek / Zachar, Renault 5 Alpine, +55.3 10. Vyorálek / Fišer, Lada VFTS, +57.5 |
Info před startem
Bérešovci s podporou L Racingu na VI . Star Rally Historic ve Zlíně
Otec a syn Bérešovci reprezentující slovenský L Racing Team se během nadcházející Barum Rally Zlín zúčastní VI . Star Rally Historic Zlín . Samozřejmě jejich společníky na trati budou vozidla Audi Quattro .
Star Rally se již pošesté stane nedílnou součástí světoznámé Barum Czech Rally Zlín . Od tohoto roku se však mění předpisy pro tuto soutěž . Stalo se tak z důvodu , že její samotní účastníci žádali o měření času . Až dosud totiž tato soutěž byla pouze jako demonstrativní jízda , jejíž vítěze volila předem stanovena komise . Od tohoto roku se však soutěžící rozdělí na dvě skupiny , přičemž jedna zůstává podle starých předpisů jako demonstrativní jízda legend , které se mohou zúčastnit historické soutěžní vozy nebo jejich repliky vyrobené do roku 1995 . Pro ně je připravena jediná rychlostní zkouška a tou je Městský okruh ve Zlíně . Ve druhé skupině , s měřením času se zúčastní vozidla s platným průkazem HTP a homologací , které musí odpovídat současným předpisům. Tato skupina vozidel musí absolvovat trať , kterou organizátor připravil pro skupinu historických vozidel a její posádky šestici rychlostních zkoušek .
Oba Bérešovci se divákům představí v první zmiňované skupině , čili demonstrativní jízdě legend . Otec , Jozef Béreš starší se divákům představí s vozem Audi Quttro Coupé :
⇥“ Mohl jsem jít i do skupiny s měřením času , já jsem si však řekl , že raději udělám radost divákům v rámci demonstrativní jízdy. Zde se čas nebude měřit a tak si mohu dovolit kopu smyků a pěkných průjezdů. Prostě mi větší radost udělá pobavit diváky , jak se honit a stresovat s časomírou .“ „Jozef „Dedo“ Béreš
Dodi , čili Jozef Béreš mladší zase potěší diváky ve spolupráci s vozem Audi Sport Quattro S1 :
⇥“ Já jsem zařazen do skupiny stejné skupiny jako otec z důvodu , že s S1-čkou mezi měřenými jít nemůžu. Jsem však rád , že jsem tady a budu se snažit divákům udělat co nejlepší divadlo , kvůli kterému jsem S1-čku pro tento případ i trochu upravil . Nyní je z ní pouze zadokolka , jezdí to neskutečně a už se nemohu dočkat , kdy se představím divákům . Ve Zlíně je vždy neskutečná atmosféra a vím , že se na nás oba už diváci těší .“ Jozef „Dodi“ Béreš
Šestá revoluční Star Rally nabídne rekordní startovní pole
Letošní Star Rally poprvé přináší jak zaběhnutou a nehodnocenou demonstrační jízdu, tak i regulérní měřenou soutěž, na kterou je nyní kladen hlavní důraz.
Prvotní obavy pořadatelů, jak se tento formát ujme, vzaly celkem rychle za své. Po uzávěrce přihlášek registrovali téměř třicet posádek nahlášených do jízdy rally legend a prakticky shodný počet posádek v historické rally.
⇥S napětím očekávaný krok se tedy vyplatil a letošní ročník bude na posádky jednoznačně nejbohatší z celé dosavadní historie.
Na koho se fanoušci u trati mohou těšit?
Do Zlína zavítá početná skupina pravidelných účastníků seriálu MČR-HA v čele s Jiřím Navrátilem a jeho krásným Fordem Sierra RS Cosworth. Stylovou trojku na své „trojkové“ BMW M3 dostal Lubomír Tenkl, jenž si podobně jako Navrátil odbude na zlínské soutěži historiků svou premiéru. S dvojkou na dveřích vyrazí tradiční zlínský host a předloňský vítěz Star Rally, Jozef Béreš ze Slovenska, který opět přijede se svým Audi Quattro. Startovní číslo 4 poveze pro změnu loňský vítěz, domácí Jaroslav Vančík s Ladou VFTS. Úvodní pětku doplní mohutné kupé Mercedes-Benz 500 SLC rovněž domácího Aleše Máčaly, mimochodem úřadujícího mistra Slovenska v kategorii historických automobilů.
I další pozice startovní listiny obsahují zajímavá jména, nebudou chybět třeba někdejší účastníci „velké“ barumky jako bývalý tovární jezdec Škody Motorsport Jindřich Štolfa (nyní se Škodou 130L), spolujezdecká legenda české rallyové scény Karel Jirátko (tentokrát za volantem BMW 2002 Ti), nebo pravidelní zahraniční hosté předešlých ročníků Star Rally jako Attila Szikszay z Maďarska (Ford Escort RS 2000 Mk I.) nebo Johann Riedler ze sousedního Rakouska (Audi 200 Quattro).
Rally Legend
Letošní Star Rally nabídne jak davy burcující showmany zastoupené Jozefem Bérešem jun. s Audi Sport Quattro S1, tak zajímavé závodní speciály, které se doposud ve Zlíně ještě nikdy předtím neobjevily.
Příkladem je Lancia 037 Rally (foto), která ani v dobách své největší slávy v první polovině osmdesátých let dvacátého století nenalezla cestu na moravskou rally a svůj ostrý debut si odbude až nyní, po plných třiceti letech. Silný italský speciál s motorem Abarth a pohonem zadních kol představí Giuseppe Volta, specialista na historické Lancie a jejich velký milovník.
Zajímavé bude rovněž představení evoluce vozu Škoda 130 LR, která ale kvůli zrušení skupiny B v roce 1987 na soutěžní tratě nikdy nevyjela. S tímto unikátem pojede František Soukup (foto). A neméně atraktivním kusem je i speciál Škoda 160 RS MTX. Automobil vznikl v roce 1983 a kombinoval karoserii vozu Škoda Garde s ruským motorem Lada 1600. Kvůli neudělené homologaci se jeho kariéra rychle uzavřela, přesto, na rozdíl od předešlých vozů, nebude na zlínských tratích nováčkem. Škoda 160 RS MTX se totiž na Barum Rally ukázala už v roce 1984, byť jen pouze v roli předjezdeckého vozidla. Celkem vznikly pouhé tři exempláře. Jeden z nich do Zlína přiveze Stanislav Kafka.
Kromě těchto unikátů se fanoušci mohou těšit také na o něco modernější techniku – startovní listina Star Rally 2013 například obsahuje dva kit cary z devadesátých let. Dvoulitrový Renault Clio Maxi, který má původ u vítěze Barum Rally 1999 Poláka Kuliga, mohli diváci vidět v rukou Petra Žaludka již v minulosti, poprvé se však ve Star Rally předvede v Česku ještě nedávno hojně rozšířená třináctistovka Škoda Felicia Kit Car. Jeden její exemplář bude po východomoravských tratích vodit domácí Lubomír Minařík. Kromě toho je samozřejmostí účast celé škály dalších vozů značky Škoda, od sportovních kupátek 130 RS (s tou ve žlutomodrých barvách někdejšího Barum teamu pojede stejně jako před třiceti lety Jiří Urban) přes sedany 130 LR až po hojně zastoupené Favority. Nejen zahraniční návštěvníci pak ocení klasické vozy ze sedmdesátých a osmdesátých let Porsche 911 SC, Datsun 240 Z či Lancia Delta HF Integrale (tu bude pilotovat Alessandro Pasquale, mimochodem ředitel Karlovarských minerálních vod). I v demonstrační jízdě se ukážou zajímavá jména z historie barumky, například Peter Holub, jenž se v roce 1987 zapsal do paměti diváků zejména dlouhými smyky s ne zrovna typickým soutěžním vozem – rudě zbarveným Mercedesem 190 E.
Rekordní Star Rally tedy nabízí řadu lákadel. Samotná rally proběhne ve dnech 30. a 31. srpna, kdy její startovní pole po pátečním ceremoniálním startu a průjezdu městskou rychlostní zkouškou zamíří na tradiční sobotní vložky Biskupice, Troják, Semetín a Pindula. Cíl na zlínském náměstí Míru je plánován na sobotu, 17:30 hodin. Celá rally měří necelých 225 kilometrů, souhrnná délka rychlostních zkoušek činí 78,95 kilometrů.
Letos ve Zlíně poprvé na čas !
Zatímco v minulých ročnících byla zlínská Star rally kvalifikována jen jako volný mezinárodní podnik historických vozidel organizovaný jako demonstrační jízda historických vozů. V letošním roce zůstane zachována i tato část ve formě „legend“, mnohem větší důraz však bude kladen na měřenou soutěžní část.
⇥„Účastníci Star Rally Historic v minulých ročnících volali po měření časů dosažených na rychlostních zkouškách. Proto jsme se rozhodli jim vyjít vstříc. Při výběru posádek budeme preferovat posádky s vozy v rámci historické rally, zároveň ale chceme zachovat i omezený počet míst pro demonstrační jízdu legend. Počítáme zhruba se čtyřicítkou vozů.“ Antonín Smažinka, zástupce ředitele soutěže.
Nezbytné organizační změny
Se změnou zařazení soutěže přichází samozřejmě i organizační změny v předpisech. Jak již bylo řečeno, pole bude rozdělené do dvou částí.
⇥Měřené rally historických automobilů se budou moci zúčastnit všechny historické vozy s průkazem sportovního vozidla, homologačním listem a platným HTP/TPHV. Vozy musejí odpovídat přílohám J a K MSŘ a současně platným technickým předpisům NSŘ.
Vypsané třídy
Soutěž historických vozů bude vypsána do tří tříd podle objemu motoru, přičemž na stáří vozidla nebude brán ohled.
⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥⇥
HA1 | do 1300 cm3 bez ohledu na stáří vozidla |
HA2 | od 1301 do 2000 cm3 bez ohledu na stáří vozidla |
HA3 | nad 2001 cm3 bez ohledu na stáří vozidla |
Legendy zůstávají
Do druhé části letošní Star Rally Historic patří tzv. demonstrační jízda legend.
⇥Historické soutěžní vozy nebo jejich repliky a soutěžní vozy dle NSŘ vyrobené do roku 1995 se mohou zůčastnit demonstrační jízdy legend. Vozidlo musí odpovídat věrně svým vzhledem a technickým provedením dobové příloze a reprezentovat historii soutěžního sportu. Vozidla vyrobená po roce 1990 musí být pouze originální soutěžní vozidla.
Organizátoři pro soutěžící připravili hodně zajímavý časový harmonogram. Jako již tradičně se vozy představí v pátek odpoledne na zlínském náměstí Míru, kde se uskuteční slavnostní start. Zlatým hřebem večera pak bude průjezd historických vozů městskou rychlostní zkouškou, předpokládaný start prvního vozu je v 19:45.
V sobotní části pak budou historické vozy startovat v mezidobí mezi průjezdy jednotlivých rychlostních zkoušek Barum Czech Rally Zlín. Celkem je naplánován jeden průjezd Trojákem, Semetínem a Pindulou, na divácky oblíbené Biskupice se pak posádky Star Rally Historic vydají dvakrát.
⇥Celkem je tedy pro posádky připraveno šest rychlostních zkoušek o celkové délce 78,95 km.