Andreas Mikkelsen bude želízkem značky Škoda v letošním seriálu IRC. Na vybraných podnicích šampionátu se objeví s Fabií Super 2000 v týmu Škoda UK. Jak se vůbec tento norský mladík dostal k rallysportu?
Sportovní kariéra Andrease Mikkelsena byla od útlého mládí směřována k severským disciplínám, a tak nikoho nepřekvapoval jeho zájem o sjezdové lyžování. Zde se dokázal několikrát prosadit ve své věkové kategorii, ale zranění kolena v prosinci 2005 předčasně ukončilo jeho lyžařskou kariéru. Když pak kolem vánoc zasedla rodinná rada v čele s otcem Steinarem (jedním z nejbohatších lidí v Norsku), další směřování, po zkušební jízdě v soutěžním voze na jezeře Dagali, na sebe nenechalo dlouho čekat. Vyvoleným sportem se stal rallysport – ještě před několika lety zakázaná „zábava" této severské země. „Do té doby jsem auto řídil snad patnáctkrát. Hrozně mě to uchvátilo. Navíc rallysport nebyl v Norsku příliš populární, vše se změnilo až s výsledky Pettera a Henninga Solbergových. Nyní Norsko závody skutečně žije," říká Andreas.
⇥
Rodinná porada následně spustila aktivity, za které by se nemusel stydět žádný ze špičkových týmů. Zanedlouho měl Andreas k dispozici trojici speciálů Ford Focus WRC (jeden specifikace 2002, dva specifikace 2005 pro asfalt i šotolinu, příprava velšský tým Ramsport) a produkční subaru a mitsubishi. Jediným problémem byl jeho věk … šestnáct.
To však byla zanedbatelná překážka. Třeba tři týdny strávil Mikkelsen na motokárové dráze v Kalifornii, na uzavřených tratích najezdil v zimě s focusem stovky kilometrů. V květnu 2006 byly při jednom z norských závodů týmové plány oficiálně představeny veřejnosti, včetně osoby zkušeného spolujezdce Oly Floeneho a už o týden později „dováděl" s focusy 02 i 05 na testech ve Walesu (Sweet Lamb a Corwen). Instruktora mu tehdy dělal i Roman Kresta.
V sedmnácti dokonce premiérově startoval v MS – při Wales Rally GB. Mikkelsen se spolujezdcem Floenem se vrhli do souboje se světovou konkurencí bez bázně a výsledkem byl 12. čas na úvodním testu (před Wilsonem, Aignerem i Kopeckým). Čas na druhém testu ovlivnit defekt pneumatiky šest kilometrů před cílem zkoušky, avšak mezičasy na „trojce" byly opět solidní. Bohužel každá vložka končí až v jejím cíli, kam se bílý focus po výpadku z trati už nedostal. Týmová strategie byla v dané situaci (60. místo absolutně) jasná. Sbírat zkušenosti a snažit se o co nejlepší časy na jednotlivých rychlostních zkouškách. V šesti případech se zařadil do první patnáctky, na divácké superspeciálce v Cardiffu oslnil šestým místem. V poslední etapě čekaly na Andrease pouze čtyři zkoušky, které však měl vzhledem k časové tísni při tréninku projeté pouze jednou. To se projevilo hned na osmém kilometru úvodního úseku, kde je nenapsaný horizont katapultovat z trati. Odtud už nebylo na silnici návratu.
Andreas Mikkelsen se na letošní Monte připravoval velmi svědomitě. S týmem Škoda UK Motorsport testoval na jihu Francie už před vánočními svátky (v blízkosti Col de Turini), po Novém roce se do dějiště úvodního závodu IRC vrátil (Allos, Saint Auban). Pro norské jezdce to ale bude první start na této slavné soutěži. Proto může jen překvapit…
Andreas Mikkelsen
Narozen: 22. června 1989
Bydliště: Oslo, Norsko
Výška: 187 mm, hmotnost: 80 kg
Stav: svobodný
Rally debut: 2006 (Quinton Stages Rally)
Koníčky: motokros, rybaření, horská kola
Největší úspěchy:
2002 3. místo obří slalom – norský šampionát
2003-2004 člen juniorské motokrosového týmu Norska
2006 1. místo Saaremaa Rally (EST)
2007 osm startů v MS
2008 sedm startů v MS, 5. místo Švédsko, vítězství v RZ Německo, 8. místo Katalánská rally, 1. místo Rally Finnskog Norway, Rally Numedal
2009 mistr Norska (sk. N), 3. místo Rally Bohemia (Škoda Fabia S2000)
2010 1. místo Wales (SWRC) / 10. abs., 2. místo Rally of Scotland, 4. místo Sata Rally Acores, 2. místo Švédsko (SWRC) / 11. abs.
Spolujezdec: Ola Floene
Narozen: 1. února 1969
Kariéra: starty v MS a norském šampionátu (Henning Solberg, Thomas Kolberg, Martin Stenshorne, Patrick Richards), APRC 03 (David Doppelreiter), Dakar 06 (Raphael Sperrer), od 2006 společně