RALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Aktuálně
    • Historic Vltava rallye 2019 zná své favority
    • 25. Vančík Rallysprint Kopná 2019
    • Rallye Praha revival 2019 startuje
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2019
    • Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio
    • Testování soutěžních automobilů 2019 Zlín
    • Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína
    • Schneerosen rallye 2019
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Automobily
      4. Lifestyle
      Featured
      By Zdeněk Weiser24.4.2019

      Historic Vltava rallye 2019 zná své favority

      Recent
      By Zdeněk Weiser24.4.2019

      Historic Vltava rallye 2019 zná své favority

      By Zdeněk Weiser11.4.2019

      Rallye Praha revival 2019 startuje

      By Ivo Nowi Novák13.3.2019

      Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio

    • Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák26.3.2018

      KOWAX Valašská rally ValMez 2018

      Recent
      By Ivo Nowi Novák19.4.2019

      25. Vančík Rallysprint Kopná 2019

      By Ivo Nowi Novák3.4.2019

      KOWAX Valašská rally ValMez 2019

      By Ivo Nowi Novák6.3.2019

      Testování soutěžních automobilů 2019 Zlín

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý11.2.2019

      RALLY magazín 01 / 2019

      Recent
      By Tomáš Plachý11.2.2019

      RALLY magazín 01 / 2019

      By Tomáš Plachý11.12.2018

      RALLY magazín 10 / 2018

      By Tomáš Plachý1.11.2018

      RALLY magazín 09 / 2018

    RALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1993: Lancia a Toyota v nových barvách

    40 let MS – 1993: Lancia a Toyota v nových barvách

    0
    By Redakce RL.CZ on 11.9.2013 Závody

    Toyota se dočkala toužebně očekávaného značkového titulu. Zatímco Sainz se nechal naivně zlákat k dobrodružství u privátního italského týmu Jolly Club, Kankkunen se vrátil k Toyotě a radoval se z dalšího jezdeckého titulu.

    <<< 1992 – 1994 >>>

    Rok 1993 znamenal velké změny v poměru sil. Toyota ztratila svého největšího rivala, ale na scéně se objevily hned dva nové vozy, které dokázaly vítězit. Nejviditelnější změnou byly nové barvy obou dosavadních protagonistů. Převlékání kabátů měl na svědomí Carlos Sainz, který se nechal zlákat nabídkou Jolly Clubu, usedl za volant Lancie Delty HF Integrale Evo 3 a vzal si s sebou i svého osobního sponzora Repsol (španělské oleje). Toyota díky tomu dostala volné ruce a podepsala smlouvu s renomovanou olejářskou firmou Castrol.

    Carlos Sainz na tratích Rally Sanremo

    Dosud suverénní Lancia utrpěla těžkou porážku. Po diskvalifikaci v San Remu (tankování nepovoleného paliva) se italská značka musela poprvé od roku 1986 obejít bez vítězství v soutěži mistrovství světa. Hlavní příčinou bylo ukončení podpory sportovního oddělení Abarth. Navíc Jolly Club, který převzal aktivity v seriálu MS, disponoval s mnohem menším rozpočtem a neobeslal všechny soutěže. Úřadující mistr světa Sainz se snažil celému světu dokázat, že jeho odchod od Toyoty nebyl špatným rozhodnutím. Po dvou haváriích v Monte Carlu a Portugalsku jeho sebevědomí utrpělo těžkou ránu a jeho maximem zůstaly dvě stříbrné příčky v Řecku a Itálii.

    Mužem roku se stal naopak Juha Kankkunen. Na rozdíl od svého dlouholetého rivala zvládl přestup na nový vůz brilantně, ačkoliv během sezony vystřídal tři spolujezdce. V dramatické sezoně vybojoval čtvrtý mistrovský titul a na své konto nastřádal v té době rekordních 21 vítězství v soutěžích MS. Finský jezdec měl také největší podíl na zisku značkového titulu. Japonská Toyota se stala první mimoevropskou automobilkou v historii, která dobyla titul mistrů světa. Pro šéfa týmu Ove Anderssona to znamenalo vyvrcholení 21leté spolupráce.

    Fordy útočí

    Sezona byla bohatá na premiéry nových špičkových soutěžních vozů. V prvé řadě se jednalo o Ford Escort RS Cosworth, který ukázal svůj vysoký potenciál už při debutu v Monte Carlu. Francois Delecour prohrál souboj o vítězství s Auriolem (poprvé s Toyotou Celica) až na finálové vložce. V Portugalsku si už Delecour vítězství nenechal vzít a navíc značka s modrým oválem získala díky Miki Biasionovi double. Francouz Delecour vyhrál i na Korsice, jeho italský kolega pro změnu triumfoval v Řecku. Po polovině sezony to vypadalo na naprostou senzaci. Značky Ford a Toyota měly shodný počet bodů, v jezdecké klasifikaci dominoval Delecour před Biasionem. Teprve na sklonku roku se favorizovaný tým TTE v čele s Kankkunenem ujal očekávané role a posbíral oba světové tituly.

    Dalším překvapením bylo vítězství pětadvacetiletého Colina McRae na Novém Zélandě při posledním startu s dosluhujícím Subaru Legacy RS. Na další soutěži ve Finsku už japonský tým STI nasadil nový model Impreza 555 a Ari Vatanen se při premiéře blýskl druhým místem. Impreza byla kompaktnější, lépe vyvážená a měla mnohem lepší jízdní vlastnosti než dlouhá limuzína Legacy. Třetí novinkou byl Mitsubishi Lancer Evolution, který debutoval už na úvodní soutěži v Monaku. Nejlepším výsledkem premiérové sezony byla druhá příčka Kennetha Erikssona na britské RAC rally.

    Za povšimnutí určitě stojí také vznik Poháru FIA pro vozy s jednou poháněnou nápravou (tzv. Formule 2). Do seriálu bylo započítáváno všech 13 soutěží MS. Premiérový titul získala značka General Motors zásluhou Belgičana Bruno Thiryho s Opelem Astra GSI. Seriálu se účastnil i mladoboleslavský tým Škoda Motorsport s modelem Favorit 136 L. Z osmi startů zajel nejlepší výsledek Emil Triner, který zvítězil v Řecku a celkově obsadil na Rally Acropolis 11. příčku.

    MS 1993

    Značky: 1. Toyota 157 (171), 2. Ford 145, 3. Subaru 110, 4. Lancia 92, 5. Mitsubishi 86

    Jezdci: 1. Juha Kankkunen 135 (143), 2. Francois Delecour 112, 3. Didier Auriol 92, 4. Miki Biasion 76, 5. Colin McRae 50, 6. Carlos Sainz 50, 7. Kenneth Eriksson 41, 8. Ari Vatanen 38, 9. Gustavo Trelles 28, 10. Tommi Mäkinen 26, 11. Markku Alén 25, 12. Armin Schwarz 23, 13. Mats Jonsson 22, 14. Andrea Aghini 22, 15. Gianfranco Cunico 20, 16. Alex Fiorio 18, 17. Bruno Thiry 16, 18. Patrick Snijers 15, 19. Ian Duncan, Francois Chatriot, Gilberto Pianezzola a Malcolm Wilson 12, 23. Sepp Haider 12, 24. Yasuhiro Iwase, Ross Dunkerton a Piero Liatti 10

    Formule 2: 1. GM (Opel) 74, 2. Škoda 54, 3. Peugeot 38


    Výsledky MS 1993:

    61. Rallye Automobile de Monte-Carlo (21. – 27. ledna)

    1. Didier Auriol (Toyota Celica Turbo 4WD) 6:13:43
    2. François Delecour (Ford Escort RS Cosworth) 6:13:58
    3. Miki Biasion (Ford Escort RS Cosworth) 6:16:59

    42. International Swedish Rally (12. – 14. února)

    1. Mats Jonsson (Toyota Celica Turbo 4WD) 4:49:05
    2. Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD) 4:49:18
    3. Colin McRae (Subaru Legacy RS) 4:49:33

    27. Rallye de Portugal (3. – 6. března)

    1. Francois Delecour (Ford Escort RS Cosworth) 6:20:37
    2. Miki Biasion (Ford Escort RS Cosworth) 6:21:32
    3. Andrea Aghini (Lancia Delta HF Integrale) 6:23:17

    41. Trustbank Safari Rally (8. – 12. dubna)

    1. Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD) + 3:54 pen.
    2. Markku Alén (Toyota Celica Turbo 4WD) + 4:03 pen.
    3. Ian Duncan (Toyota Celica Turbo 4WD) + 5:24 pen.

    37. Tour de Corse – Rallye de France (2. – 4. května)

    1. Francois Delecour (Ford Escort RS Cosworth) 6:14:41
    2. Didier Auriol (Toyota Celica Turbo 4WD) 6:15:43
    3. Francois Chatriot (Toyota Celica Turbo 4WD) 6:17:23

    40. Acropolis Rally (30. 5. – 1. června)

    1. Miki Biasion (Ford Escort RS Cosworth) 6:54:35
    2. Carlos Sainz (Lancia Delta HF Integrale) 6:55:48
    3. Armin Schwarz (Mitsubishi Lancer RS) 6:57:19

    13. Rally Argentina (14. – 17. července)

    1. Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD) 5:32:31
    2. Miki Biasion (Ford Escort RS Cosworth) 5:34:25
    3. Didier Auriol (Toyota Celica Turbo 4WD) 5:49:29

    23. Rothmans Rally of New Zealand (5. – 8. srpna)

    1. Colin McRae (Subaru Legacy RS) 6:12:31
    2. Francois Delecour (Ford Escort RS Cosworth) 6:12:58
    3. Didier Auriol (Toyota Celica Turbo 4WD) 6:13:00

    43. 1000 Lakes Rally (27. – 29. srpna)

    1. Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD) 4:23:51
    2. Ari Vatanen (Subaru Impreza 555) 4:24:38
    3. Didier Auriol (Toyota Celica Turbo 4WD) 4:26:01

    6. Telecom Rally Australia (18. – 21. září)

    1. Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD) 5:19:58
    2. Ari Vatanen (Subaru Legacy RS) 5:25:50
    3. Francois Delecour (Ford Escort RS Cosworth) 5:43:42

    35. Rallye Sanremo – Rallye d’Italia (11. – 13. října)

    1. Gianfranco Cunico (Ford Escort RS Cosworth) 6:19:40
    2. Patrick Snijers (Ford Escort RS Cosworth) 6:21:18
    3. Gilberto Pianezzola (Lancia Delta HF Integrale) 6:30:08

    29. Rallye Catalunya-Costa Brava (Rallye de España – 2. – 4. listopadu)

    1. Francois Delecour (Ford Escort RS Cosworth) 5:36:19
    2. Didier Auriol (Toyota Celica Turbo 4WD) 5:37:19
    3. Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD) 5:40:28

    49. Network Q RAC Rally (21. – 24. listopadu)

    1. Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD) 6:25:48
    2. Kenneth Eriksson (Mitsubishi Lancer RS) 6:27:32
    3. Malcolm Wilson (Ford Escort RS Cosworth) 6:30:51

    Převzato z časopisu RALLY, další porci historie MS najdete v novém čísle 8 / 2013.

    40 let MS historie soutěží Lancia Peugeot seriál Subaru WRC závody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Redakce RL.CZ

    Related Posts

    Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio

    RALLY magazín 09 / 2018

    S Eifel Rallye Festival 2018 vzhůru do oblak – 1.část

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
    • Recenze
    • Nejlépe hodnocené
    8.0
    By Ivo Nowi Novák1.3.2019

    Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

    9.8
    By Ivo Nowi Novák29.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy

    8.0
    By Ivo Nowi Novák16.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2018 – Veni, vidi, vici

    9.9
    By Roman Fluxa4.9.2011

    Ford Evos Concept

    9.8
    By Ivo Nowi Novák29.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy

    9.5
    By Jiří Dokulil2.12.2011

    Spokojenější bratříček „velkého“ seriálu

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum rally cestovní automobily Crosscountry design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino seriál Slovensko spolujezdci Star rally historic Zlín Subaru technika trekker týmy Velká Británie Volkswagen vozy WRC výstavy a srazy WRC závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    • Sitemap
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    Copyright 2010-2019 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.