RALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Aktuálně
    • Historic Vltava rallye 2019 zná své favority
    • 25. Vančík Rallysprint Kopná 2019
    • Rallye Praha revival 2019 startuje
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2019
    • Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio
    • Testování soutěžních automobilů 2019 Zlín
    • Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína
    • Schneerosen rallye 2019
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Automobily
      4. Lifestyle
      Featured
      By Zdeněk Weiser24.4.2019

      Historic Vltava rallye 2019 zná své favority

      Recent
      By Zdeněk Weiser24.4.2019

      Historic Vltava rallye 2019 zná své favority

      By Zdeněk Weiser11.4.2019

      Rallye Praha revival 2019 startuje

      By Ivo Nowi Novák13.3.2019

      Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio

    • Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák26.3.2018

      KOWAX Valašská rally ValMez 2018

      Recent
      By Ivo Nowi Novák19.4.2019

      25. Vančík Rallysprint Kopná 2019

      By Ivo Nowi Novák3.4.2019

      KOWAX Valašská rally ValMez 2019

      By Ivo Nowi Novák6.3.2019

      Testování soutěžních automobilů 2019 Zlín

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý11.2.2019

      RALLY magazín 01 / 2019

      Recent
      By Tomáš Plachý11.2.2019

      RALLY magazín 01 / 2019

      By Tomáš Plachý11.12.2018

      RALLY magazín 10 / 2018

      By Tomáš Plachý1.11.2018

      RALLY magazín 09 / 2018

    RALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1991: Strhující souboj o titul

    40 let MS – 1991: Strhující souboj o titul

    0
    By Redakce RL.CZ on 11.9.2013 Závody

    Značka Lancia udávala tón i počátkem devadesátých let. Italům pomohl prodloužit vítěznou sérii na šest titulů v řadě za sebou především Fin Juha Kankkunen a poslední evoluce Lancie Delta HF Integrale.

    <<< 1990 – 1992 >>>

    Carlos Sainz vykročil k obhajobě svého titulu pravou nohou a Japonci věřili, že tentokrát se jim konečně podaří konkurenci rozdrtit i v hodnocení značek. Španělský šlechtic vyhrál obě úvodní soutěže v Monte Carlu a Portugalsku a jeho spanilá jízda pokračovala dalšími triumfy na Korsice, Novém Zélandě i v Argentině. V polovině sezony měl Sainz obrovský náskok a zdálo se, že Lancia tentokrát bude muset sklonit hlavu. Ve druhé polovině roku se však karta obrátila a Sainze provázela jedna rána za druhou. V Austrálii předvedl hrůzostrašnou sérii kotrmelců, na domácí soutěži ve Španělsku ho vyřadila porucha elektroniky. Na stupně vítězů dosáhl až na rozhodující závěrečné RAC rally. Titul Sainzovi unikl o pouhé dva mistrovské body. Strhující průběh souboje mezi Sainzem a Kankkunenem dokumentuje nejen minimální bodový rozdíl, ale i skutečnost, že oba zvítězili shodně v pěti soutěžích roku.

    Zatímco po technické stránce byly vozy Lancia Delta HF Integrale 16V a Toyota Celica 4WD ST 165 rovnocenné, jezdecké obsazení obou týmů se nedalo srovnávat. U japonského týmu vše leželo na bedrech Carlose Sainze. Armin Schwarz sice dokázal v Katalánsku vyhrát svoji první a jedinou soutěž MS, ale jeho další výkony byly o třídu slabší. Italové měli naopak v jezdeckém kádru vedle Kankkunena další dva jezdce absolutní špičky Mikiho Biasiona a Didiera Auriola. Přesilovka jezdců Lancie v poměru 3:1 nakonec vyústila v dvojnásobný triumf ve značkách i jezdcích (Juha Kankkunen).

    Převzato z časopisu Rally 7 / 2013. Předplatné objednávejte zde.


    Eskalace nákladů

    Další dějství bitvy mezi značkami Lancia a Toyota se neodehrávalo pouze na tratích rychlostních zkoušek. Vedle jezdeckých veličin a technické vyspělosti soutěžních vozů hrály velkou roli finanční možnosti obou týmů. Náklady na absolvování soutěže seriálu MS se vyšplhaly do závratných výšin. Italové vynaložili na sezonu 1991 v přepočtu 1 miliardu korun a začali uvažovat o odchodu ze scény. Například při Rally Akropolis nasadil tým Lancia Martini 14 servisních dodávek, každou se dvěma mechaniky a náhradní převodovkou v hodnotě 1 milion korun, které stály před startem a v cíli každé vložky. Ve vzduchu létaly vrtulníky, které přepravovaly mechaniky mezi jednotlivými servisními body. Zatímco dnes většinou bývá jediná centrální servisní zóna, v devadesátých letech museli manažeři špičkových týmů organizovat logistiku 50 servisních stanovišť. Regiment mechaniků čítal 100 hlav a finanční náklady daleko převýšily éru skupiny B.

    Aktivita japonských týmů pokračovala i v sezoně 1991. Největší novinkou byl Nissan Pulsar GTI-R. Návrat značky Nissan do seriálu MS bohužel skončil obrovským zklamáním. Kompaktní třídveřový model Sunny / Pulsar byl těžký a málo výkonný. Nešťastným technickým řešením bylo umístění mohutného intercooleru přímo nad hlavu motoru. Pohonná jednotka se permanentně přehřívala a ztrácela výkon. Pátá příčka Blomqvista na Safari rally nesplnila očekávání a mateřská automobilka o neúspěšný projekt postupně ztratila zájem.

    Druhou novinkou ze Země vycházejícího slunce byla Mazda 323 GTX s delším rozvorem, širším rozchodem kol a především silnějším motorem o objemu 1839 ccm. Výkon 275 koní však za konkurencí s dvoulitrovými agregáty stále zaostával a ani vycházející hvězda Tommi Mäkinen nedokázala na Rally 1000 jezer proniknout na stupně vítězů.

    Nejperspektivnější novou soutěžní zbraní byl Ford Sierra RS Cosworth 4×4. Fordu se konečně po čtyřech letech podařilo homologovat pro skupinu A kombinaci vozu s pohonem všech kol a výkonného motoru. Hlavním problémem čtyřdveřového modelu Sierra byl dlouhý rozvor náprav a především omezená spolehlivost. O přenos extrémního výkonu, který neoficiálně přesahoval hodnotu 400 koní, se starala dosud nevídaná sedmistupňová převodovka. Francois Delecour byl jen krůček od vítězství na Rallye Monte Carlo 1991, vedl i v Portugalsku a na Korsice. Ani jednou se mu však nepodařilo zvítězit.


    Značky:

    1. Lancia 137, 2. Toyota 128, 3. Mitsubishi 62, 4. Ford 54, 5. Mazda 44, 6. Subaru 42, 7. Nissan 16, 8. BMW 9, 9. Renault 4, 10. Daihatsu 2

    Jezdci:

    1. Juha Kankkunen 150, 2. Carlos Sainz 143, 3. Didier Auriol 101, 4. Miki Biasion 69, 5. Kenneth Eriksson 66, 6. Armin Schwarz 55, 7. Francois Delecour 40, 8. Markku Alén 40, 9. Jorge Recalde 29, 10. Mikael Ericsson 27, 11. Kenjiro Shinozuka 23, 12. Mats Jonsson 21, 13. Timo Salonen 21, 14. Andrea Aghini 16, 15. Patrick Tauziac 15, 16. Ingvar Carlsson 13, 17. Marc Duez 13, 18. Malcolm Wilson 13, 19. Gianfranco Cunico 12, 20. Dario Cerrato 12, 21. Rudi Stohl 12, 22. Ari Vatanen 12, 23. Rod Millen 12, 24. Stig Blomqvist 11, 25. Hannu Mikkola 11, …


    Výsledky MS 1991:

    59. Rallye Automobile de Monte-Carlo (24. – 30. ledna)

    1. Carlos Sainz (Toyota Celica GT-Four ST165)
    2. Miki Biasion (Lancia Integrale 16V)
    3. François Delecour (Ford Sierra RS Cosworth 4×4)

    40. Int. Swedish Rally (16. – 18. února)

    1. Kenneth Eriksson (Mitsubishi Galant VR-4)
    2. Mats Jonsson (Toyota Celica GT-Four ST165)
    3. Markku Alén (Subaru Legacy RS)

    25. Rallye de Portugal (5. – 9. března)

    1. Carlos Sainz (Toyota Celica GT-Four ST165)
    2. Didier Auriol (Lancia Delta Integrale 16V)
    3. Miki Biasion (Lancia Delta Integrale 16V)

    39. Martini Safari Rally Kenya (27. března – 1. dubna)

    1. Juha Kankkunen (Lancia Delta Integrale 16V)
    2. Mikael Ericsson (Toyota Celica GT-Four ST165)
    3. Jorge Recalde (Lancia Delta Integrale 16V)

    35. Tour de Corse – Rallye de France (28. dubna – 1. května)

    1. Carlos Sainz (Toyota Celica GT-Four ST165)
    2. Didier Auriol (Lancia Delta Integrale 16V)
    3. Gianfranco Cunico (Ford Sierra RS Cosworth 4×4)

    38. Akropolis Rally (2. – 5. června)

    1. Juha Kankkunen (Lancia Delta Integrale 16V)
    2. Carlos Sainz (Toyota Celica GT-Four ST165)
    3. Miki Biasion (Lancia Delta Integrale 16V)

    21. Rothmans Rally of New Zealand (26. – 30. června)

    1. Carlos Sainz (Toyota Celica GT-Four ST165)
    2. Juha Kankkunen (Lancia Delta Integrale 16V)
    3. Didier Auriol (Lancia Delta Integrale 16V)

    11. Rally Argentina (23. – 27. července)

    1. Carlos Sainz (Toyota Celica GT-Four ST165)
    2. Miki Biasion (Lancia Delta Integrale 16V)
    3. Didier Auriol (Lancia Delta Integrale 16V)

    41. 1000 Lakes Rally (22. – 25. srpna)

    1. Juha Kankkunen (Lancia Delta Integrale 16V)
    2. Didier Auriol (Lancia Delta Integrale 16V)
    3. Kenneth Eriksson (Mitsubishi Galant VR-4)

    4. Telecom Rally Australia (20. – 24. září)

    1. Juha Kankkunen (Lancia Delta Integrale 16V)
    2. Kenneth Eriksson (Mitsubishi Galant VR-4)
    3. Armin Schwarz (Toyota Celica GT-Four ST165)

    33. Rallye Sanremo – Rallye d’Italia (13. – 17. října)

    1. Didier Auriol (Lancia Delta Integrale 16V)
    2. Miki Biasion (Lancia Delta Integrale 16V)
    3. Dario Cerrato (Lancia Delta Integrale 16V)

    23. Rallye Côte d’Ivoire Bandama (27. – 31. října)

    1. Kenjiro Shinozuka (Mitsubishi Galant VR-4)
    2. Patrick Tauziac (Mitsubishi Galant VR-4)
    3. Rudi Stohl (Audi 90 Quattro)

    27. Rallye Catalunya-Costa Brava (10. – 13. listopadu)

    1. Armin Schwarz (Toyota Celica GT-Four ST165)
    2. Juha Kankkunen (Lancia Delta Integrale 16V)
    3. Francois Delecour (Ford Sierra RS Cosworth 4×4)

    47. Lombard RAC Rally (24. – 27. listopadu)

    1. Juha Kankkunen (Lancia Delta Integrale 16V)
    2. Kenneth Eriksson (Mitsubishi Galant VR-4)
    3. Carlos Sainz (Toyota Celica GT-Four ST165)

    40 let MS Audi historie soutěží Lancia seriál Subaru WRC závody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Redakce RL.CZ

    Related Posts

    Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio

    16. Revival Rally Club Valpantena 2018

    RALLY magazín 09 / 2018

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
    • Recenze
    • Nejlépe hodnocené
    8.0
    By Ivo Nowi Novák1.3.2019

    Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

    9.8
    By Ivo Nowi Novák29.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy

    8.0
    By Ivo Nowi Novák16.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2018 – Veni, vidi, vici

    9.9
    By Roman Fluxa4.9.2011

    Ford Evos Concept

    9.8
    By Ivo Nowi Novák29.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy

    9.5
    By Jiří Dokulil2.12.2011

    Spokojenější bratříček „velkého“ seriálu

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum rally cestovní automobily Crosscountry design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino seriál Slovensko spolujezdci Star rally historic Zlín Subaru technika trekker týmy Velká Británie Volkswagen vozy WRC výstavy a srazy WRC závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    • Sitemap
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    Copyright 2010-2019 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.