RALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Aktuálně
    • Historic Vltava rallye 2019 zná své favority
    • 25. Vančík Rallysprint Kopná 2019
    • Rallye Praha revival 2019 startuje
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2019
    • Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio
    • Testování soutěžních automobilů 2019 Zlín
    • Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína
    • Schneerosen rallye 2019
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Automobily
      4. Lifestyle
      Featured
      By Zdeněk Weiser24.4.2019

      Historic Vltava rallye 2019 zná své favority

      Recent
      By Zdeněk Weiser24.4.2019

      Historic Vltava rallye 2019 zná své favority

      By Zdeněk Weiser11.4.2019

      Rallye Praha revival 2019 startuje

      By Ivo Nowi Novák13.3.2019

      Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio

    • Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák26.3.2018

      KOWAX Valašská rally ValMez 2018

      Recent
      By Ivo Nowi Novák19.4.2019

      25. Vančík Rallysprint Kopná 2019

      By Ivo Nowi Novák3.4.2019

      KOWAX Valašská rally ValMez 2019

      By Ivo Nowi Novák6.3.2019

      Testování soutěžních automobilů 2019 Zlín

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý11.2.2019

      RALLY magazín 01 / 2019

      Recent
      By Tomáš Plachý11.2.2019

      RALLY magazín 01 / 2019

      By Tomáš Plachý11.12.2018

      RALLY magazín 10 / 2018

      By Tomáš Plachý1.11.2018

      RALLY magazín 09 / 2018

    RALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1990: Japonská invaze

    40 let MS – 1990: Japonská invaze

    0
    By Tomáš Plachý on 3.8.2013 Závody

    To, co naznačila sezona 1989, se plně potvrdilo. Se zpřísněním technických předpisů se síly obou největších rivalů vyrovnaly. Toyota Team Europe konečně vyřešil problémy s přehříváním motorového prostoru, Celiky začaly být spolehlivé a Italové dostali nepříjemného soupeře.

    <<< 1989 – 1991 >>>

    Tým Lancia Martini to řešil nejen dalším vývojem Delty HF Integrale, ale i angažováním bývalého mistra světa Juhy Kannkunena, kterého přetáhl přímo od japonské konkurence. TTE reagoval podpisem smlouvy s Mikaelem Ericssonem. Pro Safari rally navíc Toyota angažovala veterána Björna Waldegaarda, který slavnou soutěž počtvrté vyhrál.

    Bitva o značkový titul byla velmi vyrovnaná. Zkušenější italský tým však měl od první soutěže náskok, který si v průběhu sezony udržoval. Z pohledu statistiky vyhrála Lancia šest soutěží, Toyota se radovala pouze čtyřikrát. Žádná jiná automobilka v roce 1990 na zlatou medaili nedosáhla. Oba špičkové soutěžní modely Delta HF Integrale a Celica 4WD měly před ostatními takový náskok, že jiné značky se v drtivé většině neprobojovaly ani na stupně vítězů. Loni velmi slibné úspěchy vozu Mitsubishi Galant VR4 se týmu Ralliart Europe už nepodařilo zopakovat. Ačkoliv za volantem seděli špičkoví jezdci Ari Vatanen a Kenneth Eriksson, jejich maximem byla druhá a třetí příčka ve Finsku.

    Přesto se na tratích objevily dvě novinky, které měly potenciál v blízké budoucnosti míchat kartami. Jednalo se především o oficiální příchod další japonské značky Subaru, která byla do té doby v Evropě prakticky neznámá. Čtyřdveřová limuzína Legacy RS disponovala exotickým, ale moderním celohliníkovým šestnáctiventilovým plochým motorem s turbodmychadlem o výkonu převyšující hranici 300 koní. Kombinace nízkého těžiště, symetrického pohonu 4×4 a závěsů McPherson na všech kolech byla zárukou vítězného potenciálu. Nadějného projektu se ujal renomovaný britský tým Prodrive a dvorním jezdcem se stal Markku Alen. Velezkušený Fin při premiéře v Řecku dokonce vedl, podobný husarský kousek se mu podařil i na Britských ostrovech. I když vůz trpěl dětskými nemocemi a nejlepším výsledkem roku zůstala čtvrtá příčka z Finska, soupeřům bylo jasné, že je o jednoho ambiciozního hráče víc.

    Převzato z časopisu Rally 6/2013. Předplatné objednávejte zde.

    Druhou zajímavou novinkou byl VW Golf Rally G60. Koncern Volkswagen představil svoji první čtyřkolku, jejíž motor byl na rozdíl od konkurence „dopován“ kompresorem a nikoliv obvyklým turbodmychadlem. Slabinou vozu byl slabší motor o objemu 1,8 litru a křehké převodové ústrojí. Tým VW Motorsport se po několika startech stáhl na domácí tratě a na jeho návrat do MS jsme si museli počkat až do letošního roku.

    Carlos Sainz mistrem světa

    Šéf Lancie Cesare Fiorio na počátku éry skupiny A předpovídal, že nastává doba jihoevropských jezdců. Měl pravdu. Po dvouletém panování Mikkiho Biasiona usedl na trůn Španěl Carlos Sainz. „Létající Finové“ a rychlí Švédi stále okupovali místa v továrních týmech, ale na světové tituly nestačili. Odborníci to vysvětlovali tím, že těžké vozy skupiny A vyžadují čistou stopu bez zbytečných rozevlátých smyků severských jezdců.

    Markantním příkladem bylo vítězství Sainze v jámě lvové na finské Rally 1000 jezer 1990. Španělský šlechtic se stal prvním neskandinávským jezdcem, který finskou baštu pokořil. Jeho vítězství bylo o to víc překvapivé, protože při tréninku těžce havaroval a poranil si levou nohu. Panovaly pochybnosti, zda do soutěže vůbec nastoupí. Dalším překvapivým triumfem bylo jeho první místo na rozblácených lesních cestách britské RAC rally. Zatímco před sezonou 1990 neměl madridský jezdec na kontě jediné vítězství v MS, během jediného roku si připsal čtyři prvenství a stal se mistrem světa.


    MS 1990

    Značky:
    1. Lancia 137, 2. Toyota 131, 3. Mitsubishi 56, 4. Subaru 43, 5. Mazda 30
    Jezdci:
    1. Carlos Sainz 140, 2. Didier Auriol 95, 3. Juha Kankkunen 85, 4. Miki Biasion 76, 5. Mikael Ericsson 32, 6. Dario Cerrato 30, 7. Rudolf Sothl 29, 8. Kenneth Eriksson 27, 9. Alex Fiorio 25, 10. Ingvar Carlsson 23, 11. Alain Oreille 22, 12. Bjorn Waldegard 20, 13. Patrick Tauziac 20, 14. Possum Bourne 18, 15. Bruno Saby 16, 16. Ari Vatanen 15, 17. Francois Chatriot 12, 18. Erwin Weber 12, 19. Armin Schwarz 12, 20. Ross Dunkerton 10, 21. Markku Alen 10, 22. Alain Ambrosino 10, 23. Mats Jonsson 10, 24. Tommi Makinen 10, 25. Timo Salonen 9


    Výsledky MS 1990

    58. Rallye Automobile de Monte-Carlo (19. – 25. ledna)
    1. Didier Auriol – Bernard Occelli (Lancia Delta Integrale 16V) 5:56:52
    2. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 5:57:44
    3. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale 16V) 6:00:31

    24. Rally de Portugal Vinho do Porto (6. – 10. března)
    1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale 16V) 6:17:57
    2. Didier Auriol – Bernard Occelli (Lancia Delta Integrale 16V) 6:20:33
    3. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Lancia Delta Integrale 16V) 6:23:08

    38. Marlboro Safari Rally (11. – 16. dubna)
    1. Björn Waldegard – Fred Gallagher (Toyota Celica GT-Four ST165) 8:39:11
    2. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Lancia Delta Integrale 16V) 9:17:23
    3. Mikael Ericsson – Claes Billstam (Toyota Celica GT-Four ST165) 11:26:58

    34. Tour de Corse – Rallye de France (6. – 9. května)
    1. Didier Auriol – Bernard Occelli (Lancia Delta Integrale 16V) 6:45:16
    2. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 6:45:52
    3. Francois Chatriot – Michel Périn (BMW M3) 6:49:05

    37. Acropolis Rally (3. – 6. června)

    1. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 7:34:44
    2. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Lancia Delta Integrale 16V) 7:35:30
    3. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale 16V) 7:37:42

    20. Rothmans Rally of New Zealand (30. června – 3. července)
    1. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 6:48:26
    2. Ingvar Carlsson – Per Carlsson (Mazda 323 4WD) 6:49:57
    3. Erwin Weber – Matthias Feltz (Volkswagen Golf Rallye G60) 6:56:24

    10. Rally Argentina (24. – 28. července)
    1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale 16V) 6:51:27
    2. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 6:59:29
    3. Didier Auriol – Bernard Occelli (Lancia Delta Integrale 16V) 7:26:22

    40. 1000 Lakes Rally (23. – 26. srpna)
    1. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 4:40:55
    2. Ari Vatanen – Bruno Berglund (Mitsubishi Galant VR-4) 4:41:14
    3. Kenneth Eriksson – Staffan Parmander (Mitsubishi Galant VR-4) 4:45:53

    3. Commonwealth Bank Rally Australia (20. – 23. září)
    1. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Lancia Delta Integrale 16V) 5:43:48
    2. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 5:45:28
    3. Alex Fiorio – Luigi Pirollo (Lancia Delta Integrale 16V) 5:49:28

    32. Rallye Sanremo – Rallye d’Italia (14. – 18. října)
    1. Didier Auriol – Bernard Occelli (Lancia Delta Integrale 16V) 7:30:38
    2. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Lancia Delta Integrale 16V) 7:31:23
    3. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 7:32:23

    22. Rallye Côte d’Ivoire Bandama (28. října – 1. listopadu)
    1. Patrick Tauziac – Claude Papin (Mitsubishi Galant VR-4) 4:54:00
    2. Rudi Stohl – Ernst Röhringer (Audi 90 Quattro) 5:56:00
    3. Alain Oreille – Michel Roissard (Renault 5 GT Turbo) 6:52:00

    46. Lombard RAC Rally (25. – 28. listopadu)
    1. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 5:43:16
    2. Kenneth Eriksson – Staffan Parmander (Mitsubishi Galant VR-4) 5:44:58
    3. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale 16V) 5:47:22

    40 let MS Audi historie soutěží Lancia seriál Subaru WRC závody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tomáš Plachý

    Related Posts

    Lancia 037 Rally – Gruppo B aglio olio

    16. Revival Rally Club Valpantena 2018

    RALLY magazín 09 / 2018

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  
    • Recenze
    • Nejlépe hodnocené
    8.0
    By Ivo Nowi Novák1.3.2019

    Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

    9.8
    By Ivo Nowi Novák29.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy

    8.0
    By Ivo Nowi Novák16.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2018 – Veni, vidi, vici

    9.9
    By Roman Fluxa4.9.2011

    Ford Evos Concept

    9.8
    By Ivo Nowi Novák29.4.2018

    KOMENTÁŘ: Rally Šumava 2018 – bitva o titul Krále Šumavy

    9.5
    By Jiří Dokulil2.12.2011

    Spokojenější bratříček „velkého“ seriálu

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum rally cestovní automobily Crosscountry design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino seriál Slovensko spolujezdci Star rally historic Zlín Subaru technika trekker týmy Velká Británie Volkswagen vozy WRC výstavy a srazy WRC závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    • Sitemap
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    Copyright 2010-2019 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.